تکرار حضور در انتخابات ۹۶‌، نماد مردم‌سالارى دینى و دموكراسى واقعى

۱۳۹۵/۱۲/۷

پس از ظرفیت عظیم و مردمی راهپیمایی ۲۲ بهمن که به حق مظهر عزت و اقتدار، وحدت و انسجام و خود گواه زنده بودن ملت بزرگ و انقلابی ایران اسلامی است، این عنصر انتخابات است که تجلی بخش حضور پرشور و کارساز و دشمن شکن مردم غیور و همیشه در صحنه می باشد. مردم نجیبی که علیرغم تحمل مشکلات فراوانی که در حوزه های مدیریتی و اجرایی کشور وجود دارد، پشت انقلابشان را خالی نکرده و همواره آنجا که لازم باشد با همان شور انقلابی و عاشورایی سالهای اولیه پیروزی انقلاب به صحنه می آیند. نمونه بارز آن راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری بود که به اعتراف خاص و عام، دوست و دشمن، پرشورترین حضور ملت بود و به فضل الهی با همین حرارت و گرمی به استقبال انتخابات ۹۶ خواهند رفت و تکرار حضور انقلابی و پر پیام خود را باری دیگر پای صندوقهای رأی به رخ جهانیان خواهند کشید.

چند ماهى به انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز ۹۶ نمانده است كه مجریان و ناظران و نیز مردم شریف و بصیر ایران اسلامى با شیبى هرچند ملایم، خود را براى انتخابات ریاست جمهورى و شوراهاى اسلامى شهر و روستا در اردیبهشتماه ۱۳۹۶ آماده مى‌كنند. مهم‌ترین موضوعات راهبردی كه از فرمایشات و منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبرى امام خامنه‌اى(مدظله‌العالى) در خصوص انتخابات استنباط مى‌شود كه البته مطابق با مصالح و منافع ملى نیز تلقى مى‌گردد را با هم مرور مى‌كنیم. انتظار مى‌رود از تمامى كسانى كه عِرق ملى داشته و نسبت به عزت و آبروى نظام و كشور اسلامى ایران حساسیت و تعصبى دارند، مورد توجه ویژه قرار بگیرد.


۱. حضور مردم به‌عنوان یك اصل تكلیف‌مدارانه و واجب‌
مشاركت و نفس حضور مردم در عرصه انتخابات و رأى‌دهى، فراتر از یك حق حقوقى و قانونى محض كه در دموكراسى‌هاى غربى به آن تكیه مى‌شود، تلقى مى‌گردد. در نگاه دینى، این كنش اجتماعى و سیاسى علاوه بر آن‌كه حق قانونى افراد است، به‌عنوان یك عمل عبادى و فریضه‌اى الهى بهحساب مى‌آید كه در نتیجه، نیاز به قصد قربت دارد. نگاهى كه از یك عملیات سیاسى عرفى محض در نظامهاى سكولار، یك رفتار سیاسى عبادى هدفمند و پویا مى‌سازد و این‌گونه است كه طبق فرمایش مقام معظم رهبرى(مدظله‌العالى) «هركس كه به‌خاطر تثبیت نظام و به‌خاطر انجام وظیفه، رأى در صندوق انداخته است و... پیش خدا مأجور است.» و یا به‌عبارت دیگر: «شركت و حضور در انتخابات براى مردم، هم یك فریضه سیاسى است، هم یك فریضه دینى... این مهم‌ترین مسأله در باب انتخابات است، یعنى حضور مردم.» بنابراین نفس حضور به‌عنوان یك وظیفه و تكلیف دینى و انقلابى و ملى، موضوعیت دارد. چه آن‌كه بهمنزله یك عملیات سیاسى اجتماعى تلقى مى‌شود و هر برگ رأى، بهسان قطره خون شهیدى، چهبسا در تثبیت نظام و تقویت آبرو و عزت كشور و میهن اسلامى‌مان ایران اثر خواهد داشت.


۲. مشاركت حداكثرى در انتخابات‌
در نظام مقدس جمهورى اسلامى به‌دلیل آن‌كه بعد از نصرت و عنایات خداى متعال و ایمان به امدادهاى غیبى حضرت حق(جل و علا) این مردم هستند كه كانون قدرت و اقتدار نظام مى‌باشند و لذا نه تنها حاكمیت ذره‌اى واهمه از شركت و حضور ندارد كه تشویق به حضور حداكثرى نیز مى‌نماید و بلكه ایده‌آل را در انتخابات، ظرفیت‌سازى براى رأى‌دهى همه آنان كه به لحاظ قانونى در شرایط رأى هستند، مى‌داند لذا از این روى صرف حضور مردم پاى صندوقهاى رأى كفایت نخواهد كرد و بلكه آنچه در این مجال به‌عنوان یك راهبرد اساسى، نظام اسلامى را بیمه مى‌كند عبارت است از حضور حداكثرى و نمایش شور و اشتیاق بى‌حد و حصر آحاد مردم براى رقم زدن انتخابی مسئولانه و سرنوشت‌ساز و لذا مقام معظم رهبرى در دیدار با دانشجویان بسیجى مى‌فرمایند: «تلاش شما باید این باشد كه مشاركت در انتخابات را به‌معناى حقیقى كلمه حداكثرى كنید.»
احساس مسؤولیت تكتك مردم شریف ایران نسبت به سرگذشت و آینده خود درواقع بهمنزله سرمایه ملى تلقى مى‌گردد و هرچه این حضور بیشتر شود، در سربلندى و پایدارى ملت ایران اثرگذارتر خواهد بود.
در اندیشه امام خامنه‌اى(مدظله‌العالى) به‌عنوان رهبرى هوشمند و ژرف‌نگر و دیده‌بانى تیزبین، شكل‌گیرى مردم‌سالارى دینى كه عامل پایدارى ملت است، در گرو شركت، حضور، اراده، ارتباط فكرى، عقلانى و عاطفى مردم با تحولات كشور مى‌باشد كه اینهم جز با یك انتخابات صحیح و همگانى و مشاركت وسیع مردم ممكن نیست، بهطورىكه ایشان بر این باورند كه «هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنان دیده خواهد شد؛ براى ملت ایران حرمت بیشترى خواهد بود، دوستان شما هم در دنیا خوشحال مى‌شوند.»


۳. انتخابات در ایران، مظهر مردم‌سالارى دینى و دموكراسى واقعى‌
بهحق ازجمله بركات انقلاب اسلامى، احیاى ایفای نقش مردم در سرنوشت خویش آن‌هم به‌طور واقعى، تحت عنوان مردم‌سالارى دینى بوده است كه البته جلوه واقعى از دموكراسى را به رخ دنیا مى‌كشد.
امام خمینى(ره) طلایه‌دار چنین راهبرد و حركتى بود، ایشان با الگوگیرى از حكومت نبوى و علوى (صلوات الله علیهما) تجربه‌اى نو فراروى مسلمانان و بلكه جهانیان قرار داد و بهروشنى و در نهایت باور و ایمان به ملتش اعلام كرد كه این شیوه حكومت‌دارى از شیوه‌هاى موجود در دنیا برتر است. ایشان در بیانى مى‌فرمایند: «ممكن است دموكراسى مطلوب ما با دموكراسى‌هایى كه در غرب هست، مشابه باشد اما دموكراسىای كه ما مى‌خواهیم به‌وجود بیاوریم، در غرب وجود ندارد و دموكراسى اسلامى، كامل‌تر از دموكراسى غرب است.»
امام خمینى(ره) هم منتقد اصل و اساس دموكراسى غربى بود و هم پرچمهاى دموكراتیك غربى را از واقعیت دموكراسى اصیل، بیگانه مى‌شمرد و آن‌ها را سازگار با آرمانهاى مورد ادعاى نظریه‌پردازان طرفدار دموكراسى نمى‌دانست. ایشان بارها برترى حكومت اسلامى را بر دموكراسى و پاسدارى از بهاصطلاح حقوق شهروندى در همه زوایاى سیاسى، اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى یادآور مى‌شدند و آن‌را دموكراسى حقیقى و درست مى‌دانستند.


۴. مردم كانون اصلى قدرت نرم جمهورى اسلامى‌
بر همگان روشن است كه از ابتداى انقلاب اسلامى تا هم‌اكنون، همواره حضور مردم در عرصه‌هاى مختلف با سه مشخصه محورى ایمان، اتحاد، آگاهى و بصیرت، نقش اساسى و محورى را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامى داشته است و طبیعى است كه براى تقویت نظام و عزت و اقتدار بیشتر آن همراهى متحدانه و منسجم و البته بهموقع و بههنگام توده‌هاى مردم لازم و ضرورى است، از اینجهت است كه دشمنان و بدخواهان ملت شریف ایران در تلاش بوده و هستند تا شاید با دلسرد كردن مردم و یا تغییر ذائقه متعهدانه و انقلابى آنان، زمینه تضعیف انقلاب و سپس گستراندن دامنه سلطه و نفوذ دوباره خود بر جامعه و مردم ایران را دنبال نمایند. اینجاست كه حضور پرشور و آگاهانه پاى صندوقهاى رأى علاوه بر این‌كه یك تكلیف دینى مى‌باشد، مجاهدت و مقاومتى نیز در برابر خواست و فتنه دشمنان نیز تلقى مى‌گردد و البته در اینراستا براى انسجام‌بخشى بیشتر توده‌هاى مردم، نقش خواص بابصیرت و بى‌منت و وظیفه‌شناس، بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.


۵. عبرت از فتنه آمریكایى ۸۸
در جریان انتخابات ریاست جمهورى دوره دهم در سال ۱۳۸۸ مردم ایران شاهد فتنه‌اى مرموز بودند كه البته فرمان آن در دست دشمنان ملت ایران، سرویسهاى وابسته به آمریكا و انگلیس و اسرائیل بود و با بسیج رسانه‌ها و اپوزیسیون خارج از كشور به همراه عناصرى از خواص بى‌بصیرت داخلى با بهانه قرار دادن موضوع ساختگى تقلب در انتخابات، شیرینى حضور قریب به ۴۰ میلیونى مردم در پاى صندوقهاى رأى را كه بهنوبه خود نشانى از عزت و افتخار ملت بزرگ ایران اسلامى بود، به كام مردم و دلسوزان كشور و انقلاب، تلخ نمودند و از این رهگذر خسارت مادى و معنوى فراوانى به نظام و انقلاب و مردم تحمیل گردید. این حادثه تلخ، درسها و عبرتهاى فراوانى را به‌جاى گذارد كه لازم است ضمن هوشمندى و رصد ضدانقلاب و جبهه استكبار كه همواره به‌دنبال سوءاستفاده از پدیده‌ها و حوادث داخلى هستند، همه كسانى كه دل به عزت و اقتدار و امنیت كشور دارند، با محور قرار دادن مُر قانون، در چارچوب قوانین مصوب و در مدار نهادهاى قانونى نظام، فرایند انتخابات را پى گرفته و شأن مردم‌سالارى دینى را با انجام انتخاباتى در طراز مردم ایران و با نهایت امنیت و سلامت برگزار كرده و برگ زرین دیگری در دفتر خاطرات انقلاب اسلامى بیفزاییم. قطعاً در اینراستا حسن انجام وظیفه مجریان و ناظران انتخابات كه همگى عناصر با فرهنگ و غیرتمند جامعه هستند و با رعایت همه اصول و ضوابط قانونى، مصالح و منافع نظام و جامعه اسلامى انقلابى را بر هر موضوع دیگرى ترجیح مى‌دهند و در جریان انتخاباتهاى گذشته نیز ثابت نمودند كه نه تنها ادعاى تقلب در فرایند انتخابات در ایران جایى ندارد بلكه در دنیا بهلحاظ سلامت و اجراى انتخاباتى در سطح استانداردهاى بین‌المللى كم‌نظیر و بلكه بى‌نظیر است.

در نتیجه آنچه براى توده مردم ایران، اعم از خواص و عوام، باید مدنظر باشد این است كه دموكراسى غربى، در بهترین شكل و كارآمدترین صورت، تنها تأمین‌كننده مصالح مادى مردم است، در حالىكه حكومت اسلامى برآمده از اسلام ناب، علاوه بر این، وظیفه اصلى خود را انسان‌سازى، بازسازى و بالابردن امور معنوى و ارزشى مردم بهشمار مى‌آورد و خدامدارى را جایگزین فردگرایى و انسان‌محورى و سیاست‌بازى مى‌كند و این همان اصل اساسى است كه به فرایند انتخابات از ابتداء تا انتهاى آن و به موضوع محورى آن، كه رأى دادن مردم است، رنگ ایمانى، عبادى، الهى و قابل احترام مى‌بخشد. ان‌شاءالله.‌