انقلاب اسلامی؛ تحولی رو به آینده با پیامی جهانی

۱۳۹۵/۱۱/۱۶

امتداد تاریخ پس از بهمن 1357، سرشار از رخدادهایی است که آشکارا از تحول آفرینی نو به نو و الهام بخشی ناتمام انقلاب اسلامی ایران طی دوران گوناگون رونمایی می کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، گذشت نزدیک به چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هرگز گَرد کهنگی بر سیمای آن ننشانده و این رخداد عظیم را به آسیب رخوت و خمودی دچار نساخته است. از جمله دلایل پویایی انقلاب بهمن ماه 57 این واقعیت است که انقلاب ما دارای پیام برای نسل های آینده و برای جهان است.

زمستان سرد امسال مانند همه این سال ها در روزهای میانه اش شاهد شکفتگی و یادواره ای از مهمترین رویداد تاریخ معاصر ایران و حتی منطقه است. امتداد تاریخ پس از بهمن ماه 1357 سرشار از رخدادهایی است که آشکارا از تحول آفرینی نو به نو و الهام بخشی ناتمام انقلاب اسلامی ایران طی دوران گوناگون رونمایی می کند.

این ویژگی منحصر به فرد انقلاب اسلامی بارها در کلام چهره های انقلابی و یاران اصیل بنیانگذار جمهوری اسلامی انعکاس یافته چنانکه «حسن روحانی» رییس جمهوری نیز در سخنان اخیرش در جمع نخبگان و دانشمندان کشور در آیین روز ملی فناوری فضایی با برشمردن نقش رهبری و هدایت امام راحل و وحدت و انسجام ملی، عزم ستودنی، فداکاری، ایستادگی و صبر قهرمانانه مردم برای پیروزی بزرگترین انقلاب مردمی در تاریخ جهان تصریح کرد: انقلاب ما دارای پیام برای نسل های آینده و برای جهان است.

ماهیت انقلاب اسلامی و قدرت اثرگذاری آن از دید کسانی که درون مرزهای کشور سخت در پی زدایش مظاهر و ریشه های قرن ها حکومت استبدادی شاهانه و در تکاپوی تقویت بنیان های نظام انقلابی بودند شاید کمتر به چشم می آمد ولی بسیاری از قدرتمدارانی که ورای قلمرو ایران به ژرفای این تحول می نگریستند و روند آن را در قلب حساس ترین منطقه جهان رصد می کردند، تلاشی بی وقفه را برای مهار آن پیشه ساختند.

مداخله گری آشکار و پنهان قدرت های جهانی با نمودهایی چون برانگیختن گروه ها و تشکل های سیاسی علیه نظام نوپای اسلامی و ایجاد غائله های مذهبی و قومیتی سبب ساز رخدادی چون تسخیر سفارت آمریکا در تهران شد و اولین پروژه آشکار ضدیت با انقلاب اسلامی کلید خورد. طرح ریزی کودتا و عملیات نظامی و سپس وضع تحریم های اقتصادی نخستین پیامدهای این تقابل بود؛ تقابلی که در ادامه به هشت سال جنگ تحمیلی، تشدید فشارهای اقتصادی و ادامه تهدیدهای نظامی و امنیتی انجامید.

انقلاب آزادی خواهانه و اسلامی مردم ایران اما در کوران این حوادث مستحکمتر شد و جمهوری اسلامی ایران پس از رویارویی با بحران های خارجی و بسیاری از چالش های داخلی اکنون در جایگاه بزرگترین و اثرگذارترین قدرت منطقه قرار گرفته است. طی این سال ها نیز رخدادهایی به وقوع پیوست که ثابت کرد تمام ضدیت ها و دشمنی ها با نظام انقلابی ایران به چه دلیل بی وقفه ادامه داشته است.

برپایی نظام سیاسی مردمسالار بر مبنای فرهنگ و تمدن ایرانی و اصول، ارزش ها و قوانین اسلام اصیل در منطقه ای که سال ها کانون بازیگری قدرت های استعماری بود و سپس میزبان دولت های تمامیت خواه، خاندانی و موروثی شد، خود به خود همه معادلات را بر هم می زد. به این ترتیب، انقلاب اسلامی به بزرگترین منبع الهام بخش قیام های آزادی جویانه و دموکراسی خواهانه مردمی مبدل شد که آخرین آنها تحولات بیداری اسلامی در کشورهای نظیر تونس، مصر، یمن و بحرین بود.

ظلم ستیزی دیگر هدف و پیام انقلاب اسلامی است که در سطح خاورمیانه تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی را مهم ترین بنای ستمگری، جنایت پیشگی و بی عدالتی می دانست و به دنبال دستیابی مردم فلسطین به حقوق غصب شده آنها بود. به همین خاطر نه جنگ دولت های عربی بلکه مبارزه گروه های جهادی با تاثیرپذیری و بهره مندی از حمایت های تهران به هراس و تزلزل رژیم اشغالگر قدس انجامید. مقابله با استکبار جهانی جلوه فرامنطقه ای این هدف و پیام بود که از ابتدا تعارض خود را با جهانخواری و سلطه گری قدرت ها شرقی و غربی نمایاند.
انقلاب اسلامی و ثمره آن یعنی جمهوری اسلامی درعین تلاش تلاش برای برهم زدن قالب های ناعادلانه جهانی و یاری به جنبش های آزادیبخش مردمی در سراسر جهان، مسیر تعامل جویی با ملت های جهان و واحدهای ملی را پیموده است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا منادی وحدت کشورهای اسلامی و گسترش همکاری بین این کشورها، پیگیر سیاست های حسن همجواری با همسایگان و همسازی و همکاری با واحدهای ملی نظام بین الملل و سازمان های جهانی بر مبنای اصول سیاست خارجی خود یعنی عزت و حکمت و مصلحت بوده است.

مسوولان جمهوری اسلامی در سال های پس از انقلاب حتی فراتر از تعامل جویی قدم برداشته و رفع تهدیدها و چالش های جهانی را خواستار شده اند. گفت وگوی تمدن ها به عنوان تلاشی برای معرفی فرهنگ و گفتمان اسلامی- ایرانی- انقلابی ایده ای بود که مورد توجه جهانی قرار گرفت.

سال ها بعد طرح جهان علیه خشونت و افراطی گری الگویی شد که رییس دولت یازدهم برای مقابله با مهمترین تهدید ملت ها و دولت ها یعنی تروریسم تکفیری پیشنهاد داد تا به مبنایی برای رفع چالش برساخته از تفکرات واپسگرایانه و اهداف مداخله گرانه و سلطه جویانه تبدیل شود.

و سخن آخر اینکه آرمان های انقلاب اسلامی به عنوان تحولی آزادیخواهانه، عدالت طلبانه و در جهت تحقق مردمسالاری دینی پس از چهاردهه همچنان منبعی الهام بخش و پیامی روشن برای آینده منطقه و جهان به شمار می آید و ذهن ها و دیدگان بسیاری را به خود معطوف داشته است.