امام خميني‏(ره): نمازجمعه؛محل بيان مصالح، مقدرات و مسائل روز كشور‏

۱۳۹۵/۷/۱

نمازجمعه؛
محل بيان مصالح، مقدرات و مسائل روز كشور‏
حضرت امام خميني‏(ره):
*****مناسب‏ترين ميدان بيان مصالح مسلمين‏
جمعه و جماعات، مناسب‏ترين ميدان تشكل و بيان مصالح مسلمين مي‏باشد.(صحيفه نور، ج ۲۰، ص ۱۲۷) نمازجمعه جاي دعوت به حق و در نظر گرفتن مصالح مسلمين است و تعرض به خرده‏ريزها، از شأن ائمه جمعه خارج است.(صحيفه نور، ج ۱۹، ص ۱۵۷)
*****بيان مقدرات مملكت‏
در خطبه نمازجمعه بايد مقدرات مملكت بيان شود، مسائل سياسي كه در مملكت بايد جريان پيدا كند، مسائل اجتماعي كه در مملكت بايد جريان پيدا كند، گرفتاري‏هاي مسلمان‏ها، اختلافات مسلمان‏ها در آن بايد طرح و رفع شود.(صحيفه نور، ج ۳، ص ۱۲۱)
*****بيان مسائل و احتياجات كشور
اسلام دين سياست است، ديني است كه در احكام او، در مواقف او، سياست به‏وضوح ديده مي‏شود. در هر روز، اجتماعات در تمام مساجد كشورهاي اسلامي، از شهرستانها گرفته است تا دهات و قُرا و قصبات، روزي چند مرتبه اجتماع براي جماعت و براي اين‏كه مسلمين در هر بلدي، در هر قصبه‏اي، از احوال خودشان مطلع بشوند، از حال مستضعفين اطلاع پيدا بكنند و در هر هفته يك اجتماع بزرگ از همه، در يك محل و (آن) نماز جمعه كه مشتمل (بر) دو خطبه است كه در آن خطبتين بايد مسائل روز، احتياجات كشور، احتياجات منطقه و جهات سياسي، جهات اجتماعي، جهات اقتصادي طرح بشود و مردم مطلع بشوند بر اين مسائل و در هر سال دو عيد كه در آن دو عيد مجتمع بشوند و دو خطبه در آن عيد در آن نماز هست كه آن دو خطبه هم بايد بعد از حمد و بعد از صلوات بر پيغمبر اكرم‏(ص) و ائمه(ع)، جهات سياسي، جهات اجتماعي، جهات اقتصادي، احتياجاتي كه كشور دارد، احتياجاتي كه منطقه دارد، در آن‏ها طرح بشود و خطبا مردم را آگاه كنند از مسائل.(صحيفه نور، ج ۸، ص ۲۶۴)
*****محل بيان مطالب روز
آن كسي‏كه هفته‏اي يك دفعه در منبر مي‏رود و نماز جمعه مي‏خواند و منبر مي‏رود و خطبه مي‏خواند، بايد مسائل سياسي مسلمين را در آن‏جا طرح بكند و بگويد و مردم را هدايت كند.(صحيفه نور، ج ۳، ص ۱۲۴) در نمازجمعه بايد مسائل سياسيِ روز طرح شود.(صحيفه نور، ج ۹، ص ۱۳۶) مطالب روز را براي مردم بگوييد. آنچه در طول يك هفته در كشور اتفاق مي‏افتد، آن‏ها را براي مردم بگوييد. مردم را در صحنه حاضر نگه داريد كه آنچه انقلاب و ايران را حفظ كرده، حضور مردم در صحنه است.(صحيفه نور، ج ۱۷، صص ۲۶۲ - ۲۶۳) ائمه جمعه در سراسر ايران، بالاترين اجتماع را دارند و بايد از اين اجتماعات استفاده كنند و جهات شرعي و سياسي را به مردم تذكر دهند.(صحيفه نور، ج ۱۷، ص ۲۶۳)
*****ابوذر زمان؛ روشنگري و ارشاد
آقاي طالقاني يك عمر در جهاد و روشنگري و ارشاد گذراند. او يك شخصيتي بود كه از حبسي به حبس و از رنجي به رنج ديگر در رفت و آمد بود و هيچ‏گاه در جهاد بزرگ خود سستي و سردي نداشت. من انتظار نداشتم كه بمانم و دوستان عزيز و پر ارج خودم را يكي پس از ديگري از دست بدهم. او براي اسلام به‏منزله حضرت ابوذر بود، زبان گوياي او چون شمشير مالك اشتر بود؛ بُرنده بود و كوبنده.(صحيفه نور، ج ۹، ص ۸۱)