دری نجف آبادی، قربان علی

۱۳۹۳/۹/۱۴

ولد و دوران كودكی
اینجانب قربان علی(حسین علی) دری نجف آبادی فرزند مرحوم حاج اسدالله در آبان 1324 در نجف آباد اصفهان، پا به عرصة وجود نهادم.
دوران تحصیل
دوران ابتدایی و سال اول دبیرستان را در مدارس معمول آن زمان به تحصیل پرداخته و به سبب علاقة وافر به علوم دینی، در سال 1338 شمسی به حوزه علمیه نجف آباد(مدرسه مرحوم ریاضی) راه یافتم. و از محضر بزرگانی مانند: مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس ایزدی، حاج شیخ غلامحسین منصور، حاج سید محمود مدرس و دیگر بزرگان حوزه علمیه نجف آباد بهره بردم.
در سال 1340 شمسی و هم زمان با رحلت مرحوم آیت الله بروجردی در حالی كه مشغول دوره سطح بودم، به حوزه علمیه قم مشرف شده و از محضر آیت الله حاج شیخ غلامرضا صلواتی، حاج شیخ حسین شب زنده دار، حاج شیخ ابراهیم امینی و آیت الله مفتح دروس جلدین لمعه، قوانین، منظومه، منطق و حكمت را فرا گرفتم. رسائل و مكاسب را در محضر آیات: سبحانی، صالحی نجف آبادی، منتظری، حاج شیخ علی پناه اشتهاردی و فاضل لنكرانی استفاده بردم.
كفایه را نیز در محضر مرحوم آیت الله حاج سید باقر سلطانی و دیگر بزرگان فرا گرفتم. از سال های 1343 و 1344 شمسی در درس خارج اصول و اجتهاد و تقلید و نیز كتاب الصلوه مرحوم آیت الله محقق داماد شركت جستم و هم زمان نیز در درسهای طهارت مرحوم آیت الله گلپایگانی حضور یافتم. از حوزه درسی مرحوم آیت الله حائری، آیت الله فانی اصفهانی، آیت الله اراكی و نیز دو سال تابستان ها از حوزه درسی مرحوم آیت الله سید علی بهبهانی بهره بردم.
جلد سوم اسفار را در محضر مرحوم علامه طباطبایی و جلد اول را در محضر آیت الله امینی و جلد دوم و ششم را در محضر آیت الله جواد آملی فرا گرفتم. قسمتی از الهیات، شفا و قواعد این تركه و فصوص و مصباح را نیز از محضر آیتین علمین جوادی آملی و حسن زاده آملی فرا گرفتم.
در مباحث فلسفی و جلسات خصوصی آیت الله شهید مطهری نیز حضوری فعال داشته ام از سالهای 1347 - 1346 شمسی به بعد بصورت مستقل در مباحثه جواهر،كفایه، فقه، اصول و اسفار پرداخته و ضمناً به تدریس سطوح مختلف همت گماردم.
از جمله درس هایی كه در آن سال ها در حوزه مقدس قم و نجف آباد برای طلاب و دانشجویان دلپذیر بود، آشنایی با نهج البلاغه شریف بود كه همواره مورد توجه این جانب بوده و به این كار غالباً ممارست داشته ام.
فعالیت های علمی
از آغاز طلبگی، تحصیل توأم با تدریس داشته ام و نوعاً چند مباحثه را دنبال می كرده ام. بسیاری از دروس سطوح مختلف مانند: كفایه، مكاسب، منظومه حكمت، نهایه الحكمه، بدایه، المنطق و اصول الفقه مرحوم مظفر، بخشی از اشارات و مباحث فراوان دیگری را مباحثه نموده ام.
در مدارس كرمانی ها، قدیریه و رضویه و عترت و رسول اكرم صلی الله علیه و آله و مدرسه مباركه فیضیه و حجتیه نیز دروس گوناگون ادبیات و(سطح) و تفسیر قرآن كریم و نهج البلاغه شریف را ارائه نموده ام.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علیرغم اشتغالات فراوان در امر تدریس درحوزه علمیه قم و یا دانشگاه های كشور، كم و بیش در حد توان انجام وظیفه كرده ام و توفیق تدریس مباحثی همچون: آیات و احكام اقتصادی، اقتصاد اسلامی، ولایت فقیه، مبانی سیاست اسلام در نهج البلاغه، فقه سیاسی اسلام، را در دانشگاه های تربیت مدرس، امام صادق علیه السلام مدرسه عالی شهید مطهری و... داشته ام و چندین رساله دانشجویی را راهنمایی نموده و یا مشاوره داده ام و در منزل نیز به تدریس مكاسب و دیگر دروس اشتغال داشته ام.
در این سالها در حوزه علمیه و مدارس مختلف علوم دینی نیز به درس و بحث اشتغال داشته ام، از جمله این كه در حوزه علمیه شهر كرد، مدرسه مباركه حجتیه برای طلاب غیر ایرانی، مدرسه امام حسین علیه السلام(میدان امام حسین تهران)، مدرسه مروی، مدرسه علمیه امیرالمؤمنین و مدرسه الزهرا علیها السلام حوزه های عملیه خواهران و برادران و مسجد جامعه حجت غرب تهران مسئولیت داشته و تدریس داشته ام، اكنون در حوزه ی علمیه ی اراك مشغول تدریس دروس مختلف حوزوی از جمله تفسیر و نهج البلاغه و غیره می باشم.
تألیفات
در كنار فعالیت های علمی و اجتماعی، تألیفاتی نیز داشته ام كه برخی به چاپ رسیده اند نظیر:
- انسان
-اسلام و بهره وری در اسلام
-تراژدی دراز مدت جمهوری اسلامی ایران
-فرهنگ و توسعه از دیدگاه حضرت امام خمینی مقدمه ای بر مالیه عمومی در اسلام
-حكومت اسلامی در نهج البلاغه
-اندیشه های اقتصادی شهید مدرس
-مجموعه مقالات معرفی شخصیت شیخ بهایی
-حقوق در اسلام
-توسعه در اسلام
-جستاری پیرامون امنیت در اسلام
-عبودیت و معرفت
-ترسیم انسان تراز در نگارخانه قرآن و عترت
-نظرات دادستان كل كشور در هیات عمومی دیوان عالی كشور
و مقالات متعدد علمی دیگر كه شمار زیادی از آنها در مجامع بین المللی ارائه گردیده و موارد فراوانی در جراید و نشریات علمی و متفرقه به چاپ رسیده است.
فعالیت های تبلیغی
كار و تبلیغ و ارشاد و دعوت به خیر، از برنامه های اصلی و وظایف مهم روحانیت بوده كه اینجانب نیز به لطف خداوند متعال از سال هزار و سیصد و چهل و دو شمسی همواره در ایام محرم و ماه رمضان و نیز دیگر ایام تبلیغی به این مهم همت گماشته و در حد توان به انجام وظیفه پرداخته ام و از روستاهای دور افتاده الیگودرز مانند: اردودر، خانی آباد تا راویز رفسنجان و كشكوئیه رفسنجان، چهار محال بختیاری و نیسیان، جندابه، اژیه، شهرستانك ورامین، محمد آباد، حسن آباد قم، نظام آباد و جاسب و لار و سروستان فریدن و سعادت آباد فارس و بندرعباس و اهواز و رامهرمز و بندر امام و بندر ماهشهر، نجف آباد، اصفهان، تیران فریدن مناطق اطراف تهران، كرج، بابل، قزوین، بندانزلی، سنقر، ایلام و نقاط دیگر كشور به این امر پرداخته و در ارشاد و هدایت و تبلیغ و ترویج شریعت و مبارزه و افشاگری علیه رژیم ستم شاهی و بیان افكار و فتاوی بلند امام راحل به اندازه قدرت اداری وظیفه نموده ام.
اشتغال علمی
اشتغالات علمی، تحصیل، تدریس و تبلیغ در عصر ستم شاهی، باعث كناره گیری اینجانب از فعالیت های سیاسی نشد، بلكه پس از رحلت مرحوم آیت الله سید عبدالهادی شیرازی جزء اولین پیروان و مقلدان حضرت امام خمینی درآمده و در جهت ترویج و تبلیغ افكار نورانی و انقلابی آن بزرگوار همچون دیگر یاران ایشان در صحنه حوزه و جامعه حضوری فعال داشته و به علت فعالیت های سیاسی و افشاگری و روشن گری چندین بار به وسیله شهربانی احضار و تحت تعقیب قرار گرفته ام. در دوران انقلاب اسلامی نیز با سخنرانی در شهرهای مختلف از جمله قم، كاشان، قمصر، نجف آباد، اصفهان، خمینی شهر، تهران، اهواز، بندر عباس، ماهشهر، بندر امام، رامهرمز، بابل و دیگر مناطق مردم را به فعالیت علیه نظام ستم شاهی و مبارزه با آمریكا و اسرائیل تهییج و تحریك نموده كه از جمله می توان به سخنرانی های محرم سال هزارو سیصدو پنجاه و هفت شمسی در نجف آباد و خمینی شهر كه منجر به سرنگونی مجسمه شاه گردید اشاره كرد. در دوران انقلاب به سبب تحت تعقیب بودن، عازم خوزستان گردیده و در آن استان به فعالیت های خود ادامه دادم.
در زمان ورود حضرت امام در سال هزارو سیصدو پنجاه و هفت شمسی، از اعضای ویژه ستاد حفاظت از امام بودم و پس از چند روز خدمت در روابط عمومی ستاد مدرسه رفاه، با تأیید حضرت امام جهت پیگیری مسائل انقلاب، عازم بندعباس شدم.
دیدار از زندانیان و تبعیدیان نیز یكی دیگر از كارهایی بوده كه در حد توان انجام وظیفه نموده ام، اكنون نیز تمام توان خود را مصروف فعالیت های تبلیغی در استان مركزی می نمایم.
مسئولیت های دوران انقلاب
از جمله مسئولیت های اینجانب در دوران انقلاب می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- مسئولیت كمیته انقلاب اسلامی در اراك؛
- امامت جمعه شهر كرد و نمایندگی امام راحل در استان چهار محال و بختیاری؛
- دادستان انقلاب اسلامی در استان چهار محال و بختیاری؛
- نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره اول از چهار محال و بختیاری(اردل، كوهرنگ، فارسان و كیار) به عنوان مخبر و رئیس كمیسیون برنامه و بودجه در دوره چهارم و پنجم از تهران و ریاست كمیسیون برنامه و بودجه و ریاست كمیسیون خاص رسیدگی به لایحه برنامه پنجساله اول و دوم و رئیس كمیسیون خاص رسیدگی به مناطق آزاد و رئیس كمیسیون كار و استخدام در دوره اول و مسئولیت های دیگر؛
- دبیر هیئت عالی گزینش(مستقر در ریاست جمهوری) بیش از 15 سال؛
- عضویت در ستاد قرارگاه خاتم الانبیاء؛
- نمایندگی ریاست جمهوری وقت(حضرت آیت الله خامنه ای) در سركشی به رزمندگان اسلام و مناطق آسیب دیده در اثر جنگ تحمیلی؛
- نمایندگی امام جمعه تهران در ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ؛
- ریاست هیئت مدیره و دبیر هیئت علمی مركز جهانی علوم اسلامی قم(منصوب از سوی مقام معظم رهبری به مدت 5 سال)؛
- عضویت در شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام(منصوب از سوی مقام معظم رهبری از اول تأسیس سال 68 تا امروز) و مدتی نیز معاونت فرهنگی مجمع اهل البیت علیهم السلام ؛
- امامت جمعه موقت شهر ری از سال 73 تا 88؛
- مسئولیت مجمع مشورتی بازسازی كشور پس از پذیرش قطعنامه در سال 1367 از طرف امام راحل(ره) - دو دوره نمایندگی مجلس خبرگان از استان ایلام و تهران؛
- عضویت در بعثه حضرت امام و مقام معظم رهبری در حج؛
- معاونت اقتصادی و تكنولوژی مركز تحقیقات استراتژیك ریاست جمهوری؛
- عضویت در كمیته تنظیم بازار ارز و عضویت در شورای پول و اعتبار؛
- عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو دوره پنج ساله؛
- وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران؛
- مشاوره اقتصادی رئیس جمهوری؛
- ریاست كمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی؛
- ریاست دیوان عدالت اداری؛
- عضو هیات امنای دانشگاه های صنعتی اصفهان و كاشان یك دوره از طرف آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت؛
- عضو هیات امنای دانشگاه های منطقه مركزی از طرف ریاست محترم جمهوری؛
- عضو هیات امنای مهدیه تهران از سالهای 59 تا این تاریخ؛
- عضو هیات امنای ندا رایانه و مسئول انجمن فن آوری در مجلس شورای اسلامی در دوره های چهارم و پنجم؛
- عضو ستاد تفسیر؛
- دادستان كل كشور از سال 83 تا 88؛
- رییس كنگره ی شیخ بهایی در 3 سال متوالی؛
- رییس كنگره جاودان های تاریخ(سالگرد شهادت 72 تن) در سال 88؛
- عضو كمیته سه نفره بررسی وقایع پس از انتخابات سال 88؛
- نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان مركزی با حكم مقام معظم رهبری.