آشنایی با ابعاد شخصیتی این امام همام یک ضرورت است

۱۳۹۴/۹/۳۰

امام مهدی(عج) عدالت‌‌گستر جهان است حضرت حجت می‌آید تا حاکمیت الله و حکومت اسلامی را در تمام باب‌ها عملی کند او کسی است که تحقق‌بخش آرمان‌ها و اهداف پیامبران است.
نهم ربیع‌الاول مصادف است با آغاز امامت حضرت مهدی(ع)، کسی‌که بسیاری از ما او را به‌نام قائم، منجی و قیام کننده آل‌محمد(ص) می‎شناسم او کسی است و با آمدنش تمامی ظلم و ستم‌ها را کنار می‌زند اگرچه به امت رسیدن این امام همام یک روز پس از شهادت پدر بزرگوارش امام حسن عسگری(عج) اتفاق افتاد و شیعیان در غم شهادت امام حسن‌عسگری اشک ماتم می‌ریختند اما نهم ربیع روز بسیار مهمی در تاریخ شیعیان به‌شمار می‎رود.
ما امروز در دوران غیبت به سر می‌بریم و از وظایفی که بر عهده داریم آشنایی با ابعاد مختلف شخصیتی امام عصر(عج) و فراهم آوردن شرایط برای ظهور این امام همام است.
بارها گفته‌اند و می‌گویند که «انتظار فرج بهترین عبادت است»، امروز ما انتظار کسی را می‌کشیم که بردگی را از بشریت بر می‌دارد و با ظهور خودش آرمان‌ها و اهداف پیامبران را بر دوش می‌گیرد.
دوران انتظار دورانی برای آمادگی و تربیت دینی
دوران انتظار دوران آمادگی و تربیت دینی است و ما اکنون در دوران انتظار حضرت مهدی(عج) به سر می‌بریم، ما باید بدانیم در انتظار چه کسی به سر می‌بریم و وظیفه ما نسبت به آن چیست.
تولد امام زمان(عج)
تولد حضرت مهدی(عج) در نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هجری در سامراء بوده است، مادرش نرگس خاتون و پدرش امام عسگری(ع) می‎باشد.نام حضرت، محمد(ع) است ولی در کتاب «فرهنگ مهدی(عج)» آمده که در کتب مختلف نام‌های مختلفی برای حضرت وجود دارد.
از القاب آن حضرت می‌توان از فجر، قائم، مهدی، هادی، امیرالامرا، بقیه‌الانبیاء، جابر، حامد، حجة، حق، حمد، خجسته، خداشناس، خسرو، خلیل، دابه‌الارض، داعی، سناء، سید، صاحب، صراط، ضیاء، عالم، عدل، عصر، غوٍ، غیب، فتح و کنیه آن حضرت ابوتراب، ابوجعفر، اباصالح، ابوعبدالله و ابومحمد نام برد.
امام مهدی(عج) در سن پنج سالگی به مقام امامت رسید و از همان موقع غیبت صغری که 74 سال طول کشید آغاز شد و در این مدت به‌وسیله نایبان خاصش به ترتیب، عثمان بن سعید، محمدبن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری با مردم در ارتباط بود.
پس از رحلت علی بن محمد سمری در سال 329 غیبت کبری آغاز شد که در این مدت نایبان عام امام عصر(ع) که فقهاء و مجتهدین شیعه هستند و امام در سخنی آن‌ها را نمایندگان خود معرفی نمود، رهبری مردم را در دست دارند.
برکات حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)
از ابتدای خلقت حضرت آدم تا زمان ظهور امام زمان(عج)، مردم دنیا موفق نمی‌شوند حکومت جهانی واحد که براساس عدالت و سعادت و پیشرفت و تقوی و ایمان باشد را مشاهده کنند همیشه ستمکارانی هستند که به ملت‌ها و امت‌ها ظلم می‌کنند اگر در قسمت‌هایی از تاریخ در یک کشور و منطقه‌ای به‌صورت موقت، حکومت عدل الهی برپا شده است همانند حکومت داوود و سلیمان و موسی و حکومت ده ساله حضرت محمد(ص) بعد از هجرت به مدینه و حکومت پنج ساله امیرالمؤمنین(ع) و برپایی نظام اسلامی در کشور مقدس ایران که رائحه‌ای از عدالت علوی و سعادت و ایمان مهدوی در این سرزمین به مشام می‌رسد.
اما با ظهور و حکومت جهانی مهدی آل‌محمد است که تحول عجیبی در همه چیز دنیا اتفاق می‌افتد و در آن زمان است که ملت‌های دنیا طعم ایمان و تقوی و عدالت و برابری را می‌چشند لذا در این قسمت به برکاتی که در دوران حکومت جهانی امام زمان(عج) نصیب بشریت می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با وظایف شیعیان در دوران غیبت امام عصر(عج) گفت: امروز ما انتظار عدالت‌‌گستر جهان را می‌کشیم و کسی‌که اگر بیاید می‌خواهد بردگی را از گردن بشریت در بیاورد و انتظار کسی که با ظهورش آرمان‌های اساسی و آرزوهای پیامبران را عملی می‌کند و تمام انحرافات و کجی‌هایی که در دین هست را از بین می‌برد و می‌خواهد امنیت را در تمام جوامع به‌وجود بیاورد.
وی افزود: حضرت حجت می‌آید تا حاکمیت الله و حکومت اسلامی را در تمام باب‌ها عملی کند در این صورت چنین انتظاری زمینه را برای رشد و پرورش استعداد‌ها فراهم می‌کند.
این مفسر قرآن‌کریم و نهج‌البلاغه با اشاره به این‌که این نوع انتظار برای انسان مسئولیت‌آور است، یادآور شد: بهترین عبادت انتظار فرج است و ما باید سعی کنیم در این انتظار تخلف نکنیم و خود را برای ظهور امام زمان(عج) آماده کنیم.