امروز جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
پيام زندگي پرماجراي امام رضا(ع) به ما؛ مبارزه دائمي خستگی ناپذير
۱۳۹۴/۹/۱۹
به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع)
مقام معظم رهبري(مدظله العالي) :
پيام زندگي پرماجراي امام رضا(ع) به ما؛
مبارزه دائمي خستگي ناپذير
*** مهمترين نكته مغفول در زندگي ائمه(ع)
بايد اعتراف كنيم كه زندگي ائمه عليهم السّلام به درستي شناخته نشده و ارج و منزلت جهاد مرارت بار آنان حتي بر شيعيانشان پوشيده مانده است. زندگي امام هشتم كه قريب بيست سال از اين دوره تعيين كننده و مهم را فرا گرفته، ازجمله برجسته ترين بخشهاي آن است كه بجا است اگر درباره آن، تأمل و تحقيق لازم به كار رود. مهمترين چيزي كه در زندگي ائمه به طور شايسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سياسي» است.
*** بزرگترين هدف مبارزه سياسي ائمه(ع)
از آغاز نيمه دوم قرن اول هجري كه خلافت اسلامي به طور آشكار با پيرايه هاي سلطنت آميخته شد و امامت اسلامي به حكومت جابرانه پادشاهي بدل گشت، ائمه اهل بيت عليهم السّلام مبارزه سياسي خود را به شيوهاي متناسب با اوضاع و شرائط، شدت بخشيدند. اين مبارزه بزرگترين هدفش تشكيل نظام اسلامي و تأسيس حكومتي بر پايه امامت بود.
بيشترين دشواريهاي زندگي مرارتبار و پر از ايثار ائمه و ياران آنان، به خاطر داشتن اين هدف بود و ائمه از دوران امام سجاد(ع) و بعد از حادثه عاشورا به زمينه سازي درازمدت براي اين مقصود پرداختند.
*** بزرگترين هنر امام رضا(ع)
هنگامي كه موسي بن جعفر عليهماالسلام پس از سالها حبس در زندان هاروني مسموم و شهيد شد، در قلمرو وسيع سلطنت عباسي اختناقي كامل حكم فرما بود. در آن فضاي گرفته كه به گفته يكي از ياران علي بن موسي(ع): «از شمشير هارون خون ميچكيد»، بزرگترين هنر امام معصوم و بزرگوار ما آن بود كه توانست درخت تشيع را از گزند طوفان حادثه به سلامت بدارد و از پراكندگي و دلسردي ياران پدر بزرگوار مانع شود. با شيوه تقيه آميز شگفت آوري جان خود را كه محور و روح جمعيت شيعيان بود، حفظ كرد و در دوران قدرت مقتدرين خلفاي بني عباس و در دوران استقرار و ثبات كامل آن رژيم، مبارزات عميق امامت را ادامه داد. تاريخ نتوانسته است ترسيم روشني از دوران ده ساله زندگي امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنج ساله جنگهاي داخلي ميان خراسان و بغداد به ما ارائه كند، اما به تدبر ميتوان فهميد كه امام هشتم در اين دوران همان مبارزه درازمدت اهل بيت را كه در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهتگيري و همان اهداف ادامه ميداده است.
*** ترفند مأمون براي خلاصي از خطر شيعيان
(مأمون) ميديد كه سطوت و حشمت هاروني حتي با به بند كشيدن طولاني و بالاخره مسموم كردن امام هفتم در زندان هم نتوانست از شورشها و مبارزات سياسي، نظامي، تبليغاتي و فكري شيعيان مانع شود. او اينك در حالي كه از اقتدار پدر و پيشينيان خود نيز برخوردار نبود و به علاوه بر اثر جنگهاي داخلي ميان بني عباس، سلطنت عباسي را در تهديد مشكلات بزرگي مشاهده ميكرد، بيشك لازم بود به خطر نهضت علويان به چشم جديتري بنگرد.
مأمون اين خطر را زيركانه حدس زد و درصدد مقابله با آن برآمد و به دنباله همين ارزيابي و تشخيص بود كه ماجراي دعوت امام هشتم از مدينه به خراسان و پيشنهاد الزامي وليعهدي به آن حضرت پيش آمد.
*** مقاصد مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان
مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقيب ميكرد:
1. تبديل مبارزات انقلابي شيعيان به فعاليت سياسي بيخطر
اولين و مهمترين آنها، تبديل صحنه مبارزات حاد انقلابي شيعيان به عرصه فعاليت سياسي آرام و بيخطر بود. همانطور كه گفتم شيعيان در پوشش تقيه، مبارزاتي خستگي ناپذير و تمام نشدني داشتند. اين مبارزات كه با دو ويژگي همراه بود، تأثير توصيف ناپذيري در برهم زدن بساط خلافت داشت، آن دو ويژگي، يكي مظلوميت بود و ديگري قداست.
مأمون ميخواست يكباره آن خفا و استتار را از اين جمع مبارز بگيرد و امام را از ميدان مبارزه انقلابي به ميدان سياست بكشاند و بدينوسيله كارآئي نهضت تشيع را كه بر اثر همان استتار و اختفا روزبه روز افزايش يافته بود، به صفر برساند.
2. تخطئه ادعاي تشيع
الف. بر غاصبانه بودن خلافت اموي و عباسي
دوم: تخطئه مدعاي تشيع مبني بر غاصبانه بودن خلافتهاي اموي و عباسي و مشروعيتدادن به اين خلافتها بود. مأمون با اينكار به همه شيعيان، مزورانه ثابت ميكرد كه ادعاي غاصبانه و نامشروعبودن خلافتهاي مسلط كه همواره جزو اصول اعتقادي شيعه بهحساب ميرفته، يك حرف بيپايه و ناشي از ضعف و عقده هاي حقارت بوده است. با اينكار نه فقط مأمون از امام رضا(ع) بر مشروعيت حكومت خود و گذشتگانش اعتراف ميگرفت، بلكه يكي از اركان اعتقادي تشيع را كه همان ظالمانه بودن پايه حكومتهاي قبلي است نيز درهم ميكوبيد.
ب. بر زهد ائمه عليهم السلام به دنيا
علاوه بر اين، ادعاي ديگر شيعيان مبني بر زهد و پارسائي و بي اعتنائي ائمه به دنيا نيز با اينكار نقض ميشد و چنين وانمود ميشد كه آن حضرت فقط در شرايطي كه به دنيا دسترسي نداشته اند، نسبت به آن زهد ميورزيدند و اكنون كه درهاي بهشت دنيا به روي ايشان باز شد، به سوي آن شتافتند و مثل ديگران خود را از آن مغتنم كردند.
3. كنترل فعاليت امام و سلحشوران علوي
سوم: اينكه مأمون با اينكار، امام را كه همواره يك كانون معارضه و مبارزه بود، در كنترل دستگاههاي خود قرار ميداد و بهجز خود آن حضرت، همه سران و گردنكشان و سلحشوران علوي را نيز در سيطره خود درميآورد و اين موفقيتي بود كه هرگز هيچيك از اسلاف مأمون - چه بني اميه و چه بني عباس - بر آن دست نيافته بودند.
4. فاصله انداختن ميان امام و مردم
چهارم: اينكه امام را كه يك عنصر مردمي و قبله اميدها و مرجع سؤالها و شكوهها بود، در محاصره ماموران حكومت قرار ميداد و رفتهرفته رنگ مردميبودن را از او ميزدود و ميان او مردم و سپس ميان او و عواطف و محبتهاي مردم فاصله مي افكند.
5. كسب وجهه و حيثيتي معنوي براي خود
هدف پنجم اين بود كه با اينكار براي خود وجهه و حيثيتي معنوي كسب ميكرد، طبيعي بود كه در دنياي آنروز، همه او را بر اينكه فرزندي از پيغمبر و شخصيت مقدس و معنوي را به وليعهدي خود برگزيده و برادران و فرزندان خود را از اين امتياز محروم ساخته است، ستايش كنند و هميشه چنين است كه نزديكي دينداران به دنياطلبان از آبروي دينداران ميكاهد و بر آبروي دنياطلبان ميافزايد.
6. پوشيده نگهداشتن زشتيهاي حكومت در پناه امام
ششم آنكه در پندار مأمون، امام با اينكار به يك توجيهگر دستگاه خلافت بدل ميگشت، بديهي است شخصي در حد علمي و تقوائي امام با آن حيثيت و حرمت بينظيري كه وي بهعنوان فرزند پيامبر در چشم همگان داشت، اگر نقش توجيه حوادث را در دستگاه حكومت برعهده ميگرفت، هيچ نغمه مخالفي نميتوانست خدشهاي بر حيثيت آن دستگاه وارد سازد، اين همان حصار منيعي بود كه ميتوانست همه خطاها و زشتيهاي دستگاه خلافت را از چشمها پوشيده بدارد.
*** تدابير امام در مقابله با مامون
اكنون به تشريح سياستها و تدابير امام عليبنموسيالرضا(ع) در اين حادثه ميپردازيم:
1. ابراز كراهت و نارضايتي خود و بدبيني به مامون
هنگامي كه امام را از مدينه به خراسان دعوت كردند، آنحضرت فضاي مدينه را از كراهت و نارضائي خود پركرد، به طوريكه همه كس در پيرامون امام يقين كردند كه مأمون با نيت سوء حضرت را از وطن خود دور ميكند. امام بدبيني خود به مأمون را با هر زبان ممكن به همه گوشها رساند.
در وداع با حرم پيغمبر(ص)، در وداع با خانواده اش هنگام خروج از مدينه، در طواف كعبه كه براي وداع انجام ميداد، با گفتار و رفتار، با زبان دعا و زبان اشك، بر همه ثابت كرد كه اين سفر، سفر مرگ او است.
2. استنكاف اوليه و اجباري خواندن وليعهدي
هنگامي كه در مرو پيشنهاد ولايتعهدي آن حضرت مطرح شد، حضرت بهشدت استنكاف كردند و تا وقتي مأمون صريحاً آن حضرت را تهديد به قتل نكرد، آنرا نپذيرفتند. اين مطلب همه جا پيچيد كه امام رضا(ع) وليعهدي و پيش از آن، خلافت را كه مأمون به او با اصرار پيشنهاد كرده بود، نپذيرفته است. دستاندركاران امور كه به ظرافت تدبير مأمون واقف نبودند، ناشيانه عدم قبول امام را همه جا منتشر كردند.
خود امام از هر فرصتي، اجباري بودن اين منصب را به گوش اين و آن ميرساند، همواره ميگفت من تهديد به قتل شدم تا وليعهدي را قبول كردم.
3. قبول وليعهدي مشروط به عدم دخالت در شؤون حكومت
با اينهمه امام رضا(ع) فقط بدين شرط وليعهدي را پذيرفت كه در هيچ يك از شؤون حكومت دخالت نكند و به جنگ و صلح و عزل و نصب و تدبير امور نپردازد و مأمون كه فكر ميكرد فعلاً در شروع كار اين شرط قابل تحمل است و بعدها به تدريج ميتوان امام را به صحنه فعاليتهاي خلافتي كشانيد، اين شرط را از آنحضرت قبول كرد.
روشن است كه عضوي در دستگاه حكومت كه چنين با اختيار و اراده خود، از همه مسؤوليت ها كناره ميگيرد، نميتواند نسبت به آن دستگاه صميمي و طرفدار باشد. مأمون به خوبي اين نقيصه را حس ميكرد و لذا پس از آنكه كار وليعهدي انجام گرفت، بارها در صدد برآمد امام را برخلاف تعهد قبلي با لطائف الحيل به مشاغل خلافتي بكشاند و سياست مبارزه منفي امام را نقض كند، اما هر دفعه امام هشيارانه نقشه او را خنثي ميكرد.
4. برملا كردن داعيه امامت شيعي
اما به رهبرداري اصلي امام از اين ماجرا بسي از اينها مهم تر است: امام با قبول وليعهدي، دست به حركتي ميزند كه در تاريخ زندگي ائمه پس از پايان خلافت اهل بيت عليهم السلام در سال چهلم هجري تا آن روز و تا آخر دوران خلافت بي نظير بوده است و آن برملا كردن داعيه امامت شيعي در سطح عظيم اسلام و دريدن پرده غليظ تقيه و رساندن پيام تشيع به گوش همه مسلمانها است.
تريبون عظيم خلافت در اختيار امام قرار گرفت و امام در آن سخناني را كه در طول يكصد و پنجاه سال جز در خفا و با تقيه و به خصيصين و ياران نزديك گفته نشده بود، به صداي بلند فرياد كرد و با استفاده از امكانات معمولي آن زمان كه جز در اختيار خلفا و نزديكان درجه يك آنها قرار نميگرفت، آنرا به گوش همه رساند.
مناظرات امام در مجمع علما و در محضر مأمون كه در آن قويترين استدلالهاي امامت را بيان فرموده است، نامه جوامع الشريعه كه در آن همه رؤوس مطالب عقيدتي و فقهي شيعي را براي فضل بن سهل نوشته است، حديث معروف امامت كه در مرو براي عبدالعزيز بن مسلم كرده است، قصائد فراواني كه در مدح آن حضرت به مناسبت ولايتعهدي سروده شده و برخي از آن مانند قصيده دعبل و ابونواس هميشه در شمار قصائد برجسته عربي به شمار رفته است، نمايشگر اين موفقيت عظيم امام است.
5. استفاده از هر فرصت براي ارتباط با مردم
در حالي كه مأمون امام را جدا از مردم مي پسنديد و اين جدائي را در نهايت، وسيله اي براي قطع رابطه معنوي و عاطفي ميان امام و مردم ميخواست، امام در هر فرصتي خود را در معرض ارتباط با مردم قرار ميداد، با اينكه مأمون آگاهانه مسير حركت امام از مدينه تا مرو را به طرزي انتخاب كرده بود كه شهرهاي معروف به محبت اهل بيت مانند كوفه و قم در سر راه قرار نگيرند. امام در همان مسير تعيين شده، از هر فرصتي براي ايجاد رابطه جديدي ميان خود و مردم استفاده كرد؛ در اهواز آيات امامت را نشان داد، در بصره خود را در معرض محبت دلهائي كه با او نامهربان بودند، قرار داد، در نيشابور حديث سلسلةالذهب را براي هميشه به يادگار گذاشت و علاوه بر آن نشانه هاي معجزه آساي ديگري نيز آشكار ساخت و در جابه جاي اين سفر طولاني، فرصت ارشاد مردم را مغتنم شمرد، در مرو كه سرمنزل اصلي و اقامتگاه خلافت بود هم هرگاه فرصتي دست داد، حصارهاي دستگاه حكومت را براي حضور در انبوه جمعيت مردم شكافت.
6. حمايت از سلحشوران و مخالفان حكومت
نه تنها سرجنبانان تشيع از سوي امام به سكوت و سازش تشويق نشدند، بلكه قرائن حاكي از آن است كه وضع جديد امام، موجب دلگرمي آنان شد و شورشگراني كه بيشترين دورانهاي عمر
آخرین اخبار
> امام جمعه شهرستان رباط کریم : ملت قدرشناس ایران قدر ایثار و فداکاری نیروهای مسلح و ارتشیان غیرتمند ر
> امام جمعه شهرستان رباط کریم:در جلسات انجمن اولیا و مربیان از کارشناسان زبده استفاده شود
> امام جمعه شهرستان رباط کریم: عملیات «وعده صادق» سیلی محکم ایران به اسراییل و آمریکا بود
> امام جمعه شهرستان رباط کریم:همه تلاش کنیم آنچه که در طول یک ماه رمضان به دست آوردهایم از دست ندهیم
> امام جمعه شهرستان رباط کریم: شورای زکات شهرستان ، مسئول جمع آوری زکات فطریه است
> جلسه شهرستانی هماهنگی مراسم نماز با شکوه عید سعید فطر برگزار شد
> قدس ۱۴۰۳ / راهپیمایی روز جهانی قدس در شهرستان رباط کریم
خطبه ها
> امام جمعه شهرستان رباط کریم:امروز دست آمریکا به خون مردم بیگناه غزه آلوده است
> اسرائیل به آخر خط رسیده و حمله به ساختمان کنسولی ایران در سوریه آخرین دست و پا زدن اوست
> یکی از الزامات تحقق شعار سال، اصلاح سیاستهای ارزی و ثبات در بازار ارز توسط دولت است
> امام جمعه شهرستان رباط کریم:مدیران با تلاش مضاعف در جهت تحقق شعار سال حرکت کنند
> کاری نو و زیبا در نماز جمعه شهرستان رباط کریم/ اهدای گل به نمازگزاران جمعه
> امام جمعه شهرستان رباط کریم؛امروز حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در اولویت اول قرار دارد
> باید خیانتهای سران و دولتهای اسلامی به ملت فلسطین با مستندات بیان شود
آخرین مطالب
> بقا بر تقلید میت 21/3/97
> تفسیر سوره ی فلق(بخش اول)
> عدول از مجتهدی به مجتهد دیگر 12/3/97
> مختصری درباره ولادت حضرت زینب سلام الله علیها3/11/96
> راههای اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا 1/11/96
> بخش دوم تفسیر سوره ی ناس(تفسیر نور)
> بخش اول تفسیر سوره ی ناس(تفسیر نور)
پیوندها
پیام رسان تلگرام « دفتر امام جمعه رباط کریم »
پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب
ستاد نماز جمعه رباط كريم
سایت دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان تهران
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی