امروز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
حضرت امام(ره):اگر خط فكري امام حسين عليه السلام سازش و مذاكره با اهل ظلم ميبود، كربلايي پيش نمی آمد
۱۳۹۴/۷/۲۳
******دو رشته هميشگي تاريخ؛ جهاد و سازش*****
الف. خط سازش
از صدر اسلام تاكنون دو طريقه، دو خط بوده است: يك خط، خط اشخاص راحت طلب كه تمام همّشان به اين است كه يك طعم هاي پيدا بكنند و بخورند و بخوابند و عبادت خدا هم آن هايي كه مسلمان بودند، مي كردند، اما مقدم بر هر چيزي در نظر آنها راحت طلبي بود. در صدر اسلام، از اين اشخاص بودند. وقتي كه حضرت سيدالشهداء سلام الله عليه مي خواستند مسافرت كنند به اين سفر عظيم، بعضي از اينها نصيحت مي كردند كه براي چه؟ شما اينجا هستيد، مأمونيد و حاصل، بنشينيد و بخوريد و بخوابيد. و از همان ها بعضي قماش ها بودند كه اشكال هم مي كردند كه چرا يك عده كمي (در مقابل) يك قدرت بزرگي قيام ميكنند؟
اين در طول تاريخ تا حالا بوده است. از اول نهضت اسلامي، ما شاهد اشخاصي كه به اين وضع بوده اند، (بوديم كه) راحت را بر هر چيزي مقدم مي داشته اند، تكليف را اين مي دانستند كه نمازي بخوانند و روزهاي بگيرند و بنشينند در منزلشان ذكري بگويند و فكري بكنند و چنانچه يك اشخاص انحرافي هم باشند، غيبت بكنند، بروند عبادتشان را بكنند و بنشينند و در مجالسشان غيبت بكنند، تهمت بزنند.
اين يك راهي بود كه يك دستهاي از مردم داشتند كه تمام آمال آنها اين بود كه آدم اينجا اين چند روزي كه هست، خوب استراحت بكند و بنشيند در خانه اش عبادت بكند. اسلام را خلاصه كرده بودند در عبادات؛ مثلًا، نماز و روزه و امثال اينها. براي اسلام هم غير از اين، خيلي، نه اطلاعات صحيح داشتند و نه ارزشي قائل بودند.(1)
خط سازشي ها؛ همّشان علفشان
در آن وقتي كه اول نهضت بود، يك شخص سرشناس از اين اشخاص گفته بود كه ايراني ها ديوانه شده اند! قيام در مقابل محمدرضا را و ايستادگي در مقابل ظلم را، با تعبير ديوانگي معرفي كردند. آن آقاي سرشناس گفته بود: اين از خريّتشان بوده است! آدم كه نم يرود در توي خيابان، مقابل مسلسل بايستد! و همان آقاي سرشناس پرونده اش از ساواك بيرون آمده و آن وقتي كه جوان هاي ما در خيابان ها كشته مي شدند، انگشتر براي سلامت محمدرضا فرستاده بود. يك دسته اينطورند كه حضرت امير سلام الله عليه از اينها تعبير ميكند كه اينها همّشان علفشان است، مثل حيواناتي كه همّشان اين است كه شكمشان سير بشود، شهواتشان را بر همه چيز مقدم ميدارند، نماز هم ميخوانند و روزه هم ميگيرند و عبادات شرعي را هم به جا مي آورند، لكن اينطور است وضع تفكر كه انسان نبايد خودش را در معرض يك خطري، در معرض يك چيزي قرار بدهد و اينكاري كه اين ملت شريف اسلام كردند، (به نظر اينها) اين كار يك كار جنون آميز بوده است!(2)
ب. خط جهاد و مبارزه
يك دسته ديگر هم انبيا بوده اند و اولياي بزرگ. آنهم يك مكتبي بود و يك خطي بود؛ تمام عمرشان را صرف ميكردند در اينكه با ظلم ها و با چيزهايي كه در ممالك دنيا واقع ميشود، همّشان را اينها صرف ميكردند در مقابله با اينها. كسي كه تاريخ انبيا را ديده باشد و تاريخ اسلام را ديده باشد و تاريخ زندگي حضرت رسول سلام الله عليه را و ائمه اطهار و اصحاب رسول الله را ديده باشد، ميبيند كه اينها از اوّلي كه وارد شدند در ميدان و به حد بلوغ رسيدند و رسول اكرم(ص) از اوّلي كه اين رسالت به او محول شد تا آن وقتي كه در بستر مرگ خوابيده بود يا شهادت، بين اين بستر و آن بعثت، تمامْ فعاليت بوده است؛ جنگ بوده، دفاع بوده و كسي كه زندگي اميرالمؤمنين سلام الله عليه را مشاهده كند، (مي بيند) همين طور بوده؛ جهاد در راه خدا و جهاد در راه احكام خدا بوده است و ساير ائمه عليهم السلام، البته آنكه از همه بارزتر و معروف تر است، سيدالشهداء سلام الله عليه است.(3)
فاجعه كربلا بهخاطر مشي ظلم ستيزي
اگر وضع تفكر سيدالشهداء سلام الله عليه مثل بعض مقدسين زمان خودش بود، آنها طرحشان اين بود كه (حضرت) بماند در جوار حضرت رسول سلام الله عليه و عبادت كند. اگر وضع تفكر مولا هم اينطور بود، كربلايي پيش نميآمد؛ يك راحتطلبي بود و كنارهگيري از جامعه و دعا و ذكر بود، لكن وضع تفكر جور ديگري بود. چنانچه ائمه ما عليهم السلام سازش ميكردند با اهل ظلم و ستم، احتراماتشان بسيار زياد بود، خلفا حاضر بودند كه آنها را هر جور احترام مي خواهند بكنند كه آنها دست از دعوتشان بردارند. حضرت موسي بن جعفر همينطور منباب اتفاق نبود كه چندين سال در حبس بهسر برد و تبعيد بعض ائمه و احضار از مدينه، بردنشان به محل خليفه، همچو نبود كه اينها يك مردم عادي باشند كه همين بنشينند و درسي بخوانند و درسي بگويند و مطالعهاي بكنند و عبادت خدا را بكنند و در جوار رسول خدا(ص) عبادت كنند. اگر طرز افكار آنها هم اين بود، اين مذهب يك مذهبي كه در مقابل ظلم در طول تاريخ واقع شده است، نبود.
اين دو رشته از اول خلقت تا حالا بوده است؛ رشته تعهد به اسلام و ايستادگي در مقابل ظلم و ستم و ديكتاتوري و قدرتهاي شيطاني و سازش.(4)
1) صحيفه امام، ج 14، ص 519 - 520
2) صحيفه امام، ج 14، ص 520
3) صحيفه امام، ج 14، ص 520 - 521
4) صحيفه امام، ج 14، ص 521
آخرین اخبار
> امام جمعه شهرستان رباط کریم : ملت قدرشناس ایران قدر ایثار و فداکاری نیروهای مسلح و ارتشیان غیرتمند ر
> امام جمعه شهرستان رباط کریم:در جلسات انجمن اولیا و مربیان از کارشناسان زبده استفاده شود
> امام جمعه شهرستان رباط کریم: عملیات «وعده صادق» سیلی محکم ایران به اسراییل و آمریکا بود
> امام جمعه شهرستان رباط کریم:همه تلاش کنیم آنچه که در طول یک ماه رمضان به دست آوردهایم از دست ندهیم
> امام جمعه شهرستان رباط کریم: شورای زکات شهرستان ، مسئول جمع آوری زکات فطریه است
> جلسه شهرستانی هماهنگی مراسم نماز با شکوه عید سعید فطر برگزار شد
> قدس ۱۴۰۳ / راهپیمایی روز جهانی قدس در شهرستان رباط کریم
خطبه ها
> امام جمعه شهرستان رباط کریم:امروز دست آمریکا به خون مردم بیگناه غزه آلوده است
> اسرائیل به آخر خط رسیده و حمله به ساختمان کنسولی ایران در سوریه آخرین دست و پا زدن اوست
> یکی از الزامات تحقق شعار سال، اصلاح سیاستهای ارزی و ثبات در بازار ارز توسط دولت است
> امام جمعه شهرستان رباط کریم:مدیران با تلاش مضاعف در جهت تحقق شعار سال حرکت کنند
> کاری نو و زیبا در نماز جمعه شهرستان رباط کریم/ اهدای گل به نمازگزاران جمعه
> امام جمعه شهرستان رباط کریم؛امروز حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در اولویت اول قرار دارد
> باید خیانتهای سران و دولتهای اسلامی به ملت فلسطین با مستندات بیان شود
آخرین مطالب
> بقا بر تقلید میت 21/3/97
> تفسیر سوره ی فلق(بخش اول)
> عدول از مجتهدی به مجتهد دیگر 12/3/97
> مختصری درباره ولادت حضرت زینب سلام الله علیها3/11/96
> راههای اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا 1/11/96
> بخش دوم تفسیر سوره ی ناس(تفسیر نور)
> بخش اول تفسیر سوره ی ناس(تفسیر نور)
پیوندها
پیام رسان تلگرام « دفتر امام جمعه رباط کریم »
پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب
ستاد نماز جمعه رباط كريم
سایت دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان تهران
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی