فعالیت‌های قرآنی راه حفظ هویت دینی است

۱۳۹۴/۴/۱۳

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید جلالی گفت: ماه رمضان بهترین و مناسب‌ترین زمان برای عرضه محصولات و فعالیت‌های قرآنی از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی است.

وی افزود: از این رو ارائه موضوعات قرآنی در بعد آموزش، نمایش و تولید آثار علمی، پژوهشی و تخصصی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نمایشگاه بین‌المللی قرآن است.

امام جمعه موقت رباط کریم با اشاره به اهمیت نقش قرآن در زندگی و جامعه اسلامی گفت: گسترش معارف دینی و به ویژه آموزه‌های قرآنی در جامعه باعث کاهش مشکلات اجتماعی و ایجاد جامعه‌ای سالم همراه با آرامش خواهد شد.

وی ادامه داد: کلام‌الله این قدرت و جاذبه را دارد که دل‌های مشتاق را به سمت خویش جلب و جذب کند و این کلام وقتی با صوت خوش همراه می‌شود، تأثیر بسیاری بر مخاطب و شنونده بر جای می‌گذارد.

جلالی با اشاره به این مطلب که هر چقدر مردم را با مباحث قرآنی آشنا سازیم می‌توان به هویت دینی و سلامت‌سازی جامعه کمک کرد، افزود: به طور حتم یکی از راه‌های محقق شدن چنین امری برگزاری نمایشگاه‌های قرآن است که سبب ایجاد انگیزه برای کسانی می‌شود که در حوزه قرآنی کار می‌کنند و همچنین راهی برای گسترش فعالیت‌های قرآنی و ایجاد هویت در جامعه اسلامی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه برای حفظ هویت دینی جامعه راه سختی در پیش داریم، افزود: در این خصوص دشمنان اسلام برای مقابله با هویت دینی مردم ایران و دیگر جوامع اسلامی تاکنون بالغ بر یک‌صد شبکه ماهواره‌ای از جمله برای فارسی‌زبانان راه‌اندازی کرده‌اند.

امام جمعه موقت رباط کریم اظهار کرد: بیش از 45 درصد موضوعات اصلی این برنامه‌ها ترویج سبک زندگی غربی است، آنها با ساخت سریال‌های طولانی و جذاب بنیان خانواده را نشانه گرفته‌اند تا با استفاده از آن سبک زندگی مردم مسلمان را تغییر دهند و در مقابل سبک زندگی غربی را ترویج کنند.

وی گفت: با فعالیت‌هایی همچون قرآن‌پژوهی و دین‌پژوهی می‌توان آحاد مختلف مردم به ویژه جوانان را با معارف اسلامی آشنا و در ترویج و تبیین حوزه سبک دینی و هویت جامعه اسلامی نقش مؤثری ایفا کرد.

جلالی در ادامه گفت: برپایی نمایشگاه قران کریم از جمله آثار ماندگار برای هویت اسلامی جامعه ایران است و بدین طریق ضمن نشر آثار و فعالیت‌های قرآنی در این عرصه فرهنگی، زمینه توسعه و گسترش کتاب مقدس قرآن را در جامعه رقم زد.

وی تأکید کرد: مکتب انسان‌ساز اسلام مؤلفه‌هایی دارد که در شکل‌گیری هویت دینی افراد جامعه نقش مؤثری ایفا می‌کند که آنها عبارت از قرآن، نماز و عترت است.

امام جمعه موقت رباط کریم در ادامه عنوان کرد: قرآن کتاب آسمانی مجموعه‌ای متشکل از احکام، اعتقادات و اخلاق، راه عملی برای زندگی تمامی بشریت ارائه داده که اگر این مؤلفه‌ها در وجود یک فرد مسلمان شناسایی شود، می‌توان آن فرد را دارای هویت دینی دانست.

وی افزود: در واقع هویت دینی به‌طور اکتسابی و در طول زندگی افراد یک جامعه شکل می‌گیرد و به تدریج به سایر هویت‌ها از جمله هویت علمی و فرهنگی مردم آن جامعه جهت می‌دهد.

جلالی در پایان متذکر شد: قرآن کریم سراسر نور و رحمت و منبع هدایت کل بشریت است و اینکه ما فقط این منبع عظیم را برای قرائت بخواهیم کافی نیست بلکه تدبر و تفکر در آیات قرآن مهم است و اگر تدبر نباشد قرآن در حد قرائت باقی خواهد ماند.