به مناسبت روز خانواده - راه مقابله با فروپاشى خانواده‏

۱۳۹۶/۶/۲۳

به مناسبت روز خانواده - راه مقابله با فروپاشى خانواده‏
مقام معظم رهبری(مدظله‏ العالی): نهادهاى فرهنگى! احساس وظيفه مقابل بی ‏ارزش جلوه ‏دهندگان نهاد خانواده و مروجين اباحی‏گرى‏
... چه كنيم كه حق همسر - حق زن، حق شوهر - حق فرزندان رعايت شود؟ چه كنيم كه طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان كه در غرب رايج است، در بين ما رواج پيدا نكند؟ چه كنيم كه زن در جامعه ما، هم كرامتش حفظ شود و عزت خانوادگى‏اش محفوظ بماند، هم بتواند وظايف اجتماعى‏اش را انجام دهد، هم حقوق اجتماعى و خانوادگى‏اش محفوظ بماند؟ چه كنيم كه زن مجبور نباشد بين اين چند تا، يكى‏اش را انتخاب كند؟ اين‏ها جزو مسائل اساسى ما است. اين‏ها بخشهاى گوناگونى از مسائل سبك زندگى است و ده‏ها مسأله از اين قبيل وجود دارد.(۲۳/۷/۱۳۹۱)
الف. نگرش درست به زن‏
نظر اسلام در باب خانواده و جايگاه زن در خانواده، نظر خيلى روشنى است. «المرأة سيّدة بيتها»؛ بزرگ خانه، زن خانه است، اين از پيغمبر اكرم(ص) است. جايگاه زن در خانواده، همانى است كه در گفتارهاى گوناگون ائمه - عليهم السّلام - آمده: «المرأة ريحانة و ليست بقهرمانة.» در تعبيرات عربى، قهرمان يعنى كارگزار، پادو، يك خدمتگزار محترم. مى‏فرمايد: در داخل خانه، زن قهرمانه نيست؛ ريحانه است، گلِ خانه است. خطاب به مردان مى‏فرمايد: بهترين شما كسانى هستند كه بهترين رفتارها را با همسرانشان دارند.(۱/۳/۱۳۹۰)
مهم‏ترين مسؤوليّت زن هم كدبانويى است؛ معناى كدبانويى، خدمتگزارى نيست، معنايش اين است كه محيط خانواده را براى فرزندان و براى همسر، يك محيط امن و آرام و مهربانى مى‏كند، با مهربانى خودش، با عزّتى كه در خانه براى او فرض مى‏شود.(۲۰/۲/۱۳۹۵)
ب. پشتوانه‏هاى قانونى و اجرايى‏
اين (چيزهايى كه ذكر شد)، نظرات اسلام است و از اين قبيل الى ماشاءالله وجود دارد. ولى در عين حال تحقق خواسته اسلام در خانواده، يك امرى است كه با اين بيانات تمام نمى‏شود، حل نمى‏شود؛ احتياج به پشتوانه قانونى، پشتوانه اجرايى و ضمانت اجرايى دارد و اين‏كار بايد انجام بگيرد.(۱/۳/۱۳۹۰)
ج. عدم اختلاط زن و مرد
اسلام بين زن و مرد در جامعه، مرزى قرار داده است. از نظر اسلام، هيچ‏كس حق ندارد كه اين مرز را زير پا بگذارد و بشكند، چون از نظر اسلام، خانواده خيلى مهم است. رابطه زن و مرد در محيط خانواده به گونه‏اى است و در محيط جامعه به گونه‏اى ديگر. اگر آن ضوابطى كه اسلام در محيط جامعه به‏عنوان حائل بين زن و مرد قرار داده است، (شكسته شود)، خانواده خراب مى‏شود.(۲۰/۷/۱۳۷۳) با بى‏بندوبارى، با اشاعه فساد و فحشا، با آزادى بى‏قيد و شرط معاشرتِ زن و مرد، بنيان خانواده متلاشى (مى‏شود).(۳۰/۷/۱۳۷۶)
د. حفظ عفت زن و مرد
هنر اديان و بيشتر از همه اسلام در اين است كه غرايز جنسى و غريزه زوج‏طلبى انسان را كه غير از غريزه جنسى است، در خدمت تشكيل خانواده قرار داده و كارى كرده‏اند كه كانون خانواده، با پشتوانه غريزه جنسى يا با پشتوانه آن غريزه ديگر كه از غريزه جنسى عموميتش بيشتر است، تحقق پيدا كند و باقى بماند. بعضيها ممكن است در سنين خاصى نياز جنسى هم نداشته باشند، اما نياز به زوج‏طلبى را دارند و مى‏بايد زوجى از جنس مخالف را داشته باشند؛ زن و مرد فرقى نمى‏كند. سكن، مايه آرامش است. اديان و بيش از همه اسلام، اين‏ها را پشتوانه تشكيل خانواده قرار داده‏اند.
اگر انسانها رها بودند كه غريزه جنسى را هرطور مى‏خواهند، اشباع كنند، يا خانواده تشكيل نمى‏شد يا يك چيز سست و پوچ و تهديدپذير و ويرانى‏پذير مى‏شد و هر نسيمى او را به هم مى‏زد، لذا در هرجاى دنيا كه مى‏بينيد آزاديهاى جنسى هست، در آن‏جا به همان نسبت خانواده ضعيف است، چون مرد و زن براى اشباع اين غريزه، احتياجى به اين كانون ندارند، اما در آن‏جايى كه دين حاكم است و آزادى جنسى نيست، اينجا همه‏چيز براى مرد و زن هست، لذا اين، حفظ و نگهداشته مى‏شود.(۲۰/۴/۱۳۷۰)
اسلام همين غريزه جنسى را پشتوانه بناى خانواده قرار داده است، يعنى وسيله استحكام خانواده قرار داده است، يعنى چه؟ يعنى وقتى زن و مرد عفيف‏اند و متدين و خداترس‏اند و طبق دستور اسلام از گناه در باب غريزه جنسى اجتناب مى‏كنند، طبعاً نياز زن و مرد به يكديگر در اين مورد بيشتر خواهد شد. وقتى به هم زيادتر احتياج داشتند، اين بناى خانواده كه پايه اصلى‏اش زن و مرد است، مستحكم‏تر خواهد شد.(۱/۱۲/۱۳۸۰)