رمز بقاى انقلاب اسلامى؛حفظ انقلاب درونى و روحى ملت می باشد

۱۳۹۵/۱۱/۱۶

*****در آستانه سالروز سقوط نظام شاهنشاهى و پيروزى انقلاب اسلامى ايران‏‏‏‏*****

حضرت امام خميني‏(ره):رمز بقاى انقلاب اسلامى؛حفظ انقلاب درونى و روحى ملت

*****انقلاب اسلامى؛ مرهون انقلاب درونى ملت‏*****

«ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم» يك واقعيت است، واقعيت به اين معنا كه (اگر) تغييراتى در يك ملت و در يك قوم حاصل شود، اين، منشأ يك تغييرات تكوينى، تغييرات جهانى و تغييرات موسمى مى‏شود و دستور است به اين‏كه تغييراتى كه شما مى‏دهيد، تغييراتى باشد كه (به) دنبالش، يك تغييراتى به نفع شما باشد.
اين پيشرفتى كه ملت ايران كرد، مرهون آن تغيير و تحولى بود كه در نفوس پيدا شد؛ يك ملتِ تحت فشار كه در طول تاريخ با اين فشار خوگرفته بود و اين ظلم را پذيرفته بود و اين چپاولگرى را، در يك مدت كوتاهى به يك ملتى متحول شد كه ديگر (تحمل) پذيرش هيچ‏يك از اين ظلم‏ها را نداشت، يعنى اين ملت (چنان) بر دستگاه ظلم طغيان كرد كه از آن بچه كوچكش تا آن خواهرهاى محترمه و برادرها، جوان و پير، داراى هر شغلى كه بودند، از همه‏چيز دست برداشتند و در خيابانها و كوچه‏ها ريختند و فرياد زدند (كه) ما اين رژيم را نمى‏خواهيم. تا اين تغيير نفسانى حاصل نشده بود، اين قوم، مورد تغيير واقعى كه رفتن يك رژيم طاغوتى و آمدن يك (حكومتى) كه اسلامى باشد، حاصل نشد.(صحيفه امام، ج ۱۰، صص ۱۲۸ - ۱۳۰)

*****انقلاب روحى ملت؛ بالاتر از انقلاب بيرونى‏*****

(اين) تحول روحى كه در ايران پيدا شد، از غلبه‏اى كه بر طاغوت كرديد و او را عقب زديد و همه دنيا متحير بود، اين تحول از آن بالاتر بود. ملتى كه از يك پاسبان مى‏ترسيد، در خيابان‏ها (ريختند)، بچه و بزرگش (گفتند:) ما شاه را نمى‏خواهيم. (آن‏كه) ديروز از يك پاسبان مى‏ترسيد، امروز اينطور شد. اين تحول، تحول روحى بود كه خدا داد. يكى از آقايان مى‏گفت كه ديدم يك زنى در آن تظاهرات، كاسه‏اى دستش است (و) پول در آن است. گفتم لابد مثلاً فقير است. تا به او رسيديم، ديديم مى‏گويد كه امروز تعطيل است و اين‏هايى كه دارند مى‏روند، ممكن است بعضى‏شان بخواهند تلفن كنند، حالا پول هم كه نمى‏توانند پيدا كنند، من اين‏ها را گذاشته‏ام براى تلفن. اين يك امر كوچكى است، ولى خيلى بزرگ است، يك تحولى است كه عظمتش خيلى زياد است. يك حس انسانى تعاون پيدا شده بود. اين انقلاب روحى از آن انقلابى كه در خارج واقع شد، عظمتش زيادتر است.(صحيفه امام، ج ۸، ص ۱۵)

*****رمز بقاى انقلاب اسلامى‏*****

الف. حفظ انقلاب درونى‏
اگر آقايان اين انقلاب را حفظ بكنند، بدانند كه از همه پيروزى‏ها بالاتر است. اين انقلاب روحى را حفظ بكنيد. اگر آن روحيه از دست رفت، پيروزى هم از دست ما مى‏رود. اين‏را بايد حفظ كنيد، اين تحول روحى را بايد حفظ كنيد. اگر آن تحول روحى كه (در) يك برهه از زمان بود و شما را به پيش برد، اگر خداى نخواسته آن (تحول از دست برود،) خوف اين است كه جهات ديگر هم (از دست برود و) عنايت خدا (هم رخت بربندد). اين حس تعاون كه پيدا شد، رحمت خدا دنبالش بود، اين رحمت خدا و عنايت خدا، شما را به پيروزى رساند. كوشش كنيد اين‏را نگه داريد. اگر نگه داشتيد، پيروزى شما تا آخر است، تا آخرِ آخر.(صحيفه امام، ج ۸، ص ۱۵)
ب. حفظ انگيزه الهى‏
بى‏ترديد رمز بقا(ى) انقلاب اسلامى، همان رمز پيروزى است و رمز پيروزى را ملت میداند و نسل‏هاى آينده در تاريخ خواهند خواند كه دو ركن اصلى آن،انگيزه الهى و مقصد عالى حكومت اسلامى و اجتماع ملت در سراسر كشور با وحدت كلمه براى همان‏انگيزه و مقصد.(صحيفه امام، ج ۲۱، ص۴۰۴)
ج. اتحاد و وحدت در مقصد
ديديم اين قيامى كه ملت ايران كرد و كم‏كم از تفرقه به وحدت رو آورد و مقصدِ واحد در همه بلاد كشور از روستاها گرفته تا مركز، ابدان مجتمع و ارواح مجتمع، در خيابان‏ها ريختند و خواست آن‏ها اسلام و خدا بود و دست رد به سينه ظلم زدند. خداى تبارك و تعالى عنايت فرمود و ما و شما و همه ملت، هم در ابدان مجتمع شديم و هم در ارواح و هم مقصد يكى بود و فرياد همه، «الله اكبر» بود، فرياد همه اين بود كه مرگ بر اشخاصى كه ستمگرند و اشخاصى كه چپاولگرند و ما اسلام را مى‏خواهيم، جمهورى اسلامى را مى‏خواهيم. ما بايد اين اجتماعى كه در ايران حاصل شد و اين تحول بزرگى را كه حاصل شد، سرمشق خودمان قرار دهيم و از ياد نبريم؛ توجه داشته باشيم كه آنچه ما را پيروز كرد، آنچه ما را با دست تهى پيروز كرد، اين اجتماع ابدان و اجتماع ارواح و وحدت كلمه و وحدت مقصد بود. سند پيروزى ما، همين وحدت كلمه و همين توحيد كلمه بوده است.(صحيفه امام، ج ۱۴، ص ۱۵۵)
آن روزى كه فرياد (بلند شد و) همه مردم «الله اكبر» مى‏گفتند و در شهرها و در ده‏ها و در همه‏جا يك فرياد مى‏زدند و مى‏گفتند «مرگ بر اين سلطنت!» كه آن‏وقت هيچ فكر اختلاف نبودند، همه با هم اجتماع داشتند، اختلافات كنار گذاشته شده بود، اين اسباب اين شد كه شما پيروز شديد؛ يك پيروزى اعجازآور. هيچ‏كس تصور اين معنا را نمى‏كرد كه يك همچو پيروزى براى ملتى كه هيچ ندارد، در مقابل يك قدرتى كه همه‏چيز دارد، (حاصل) بشود. اگر چنان‏چه اين رمز را حفظ بكنيد، اجتماع خودتان را حفظ بكنيد، دست از اختلافات قبيله‏اى، اختلافات شخصى، اختلافات مِلكى، اختلافات عشيره‏اى، اگر برداريد، (پيروزى شما بيمه است).(صحيفه امام، ج ۸، ص ۴۴۶) 2