غسل جنابت

۱۳۹۳/۱۱/۲۹

فصل در غسل جنابت
در اين فصل در سه قسمت بحث مى شود:
1 - سبب جنابت .
2 - احكام جنب .
3 - واجبات غسل .
قسمت اول در سبب غسل جنابت :
مساءله 1 - سبب جنابت دو چيز است : يكى خارج شدن منى و رطوبت مشتبهى كه بعد از خروج منى و قبل از استبراء خارج مى شود كه بيانش ‍ انشاء الله تعالى مى آيد. البته اين در وقتى است كه منى از انسان خارج مى شود نه صرف اينكه از مجل خودش حركت كند ولى بيرون نيايد كه در اين صورت غسل واجب نمى شود همچنانكه معيار بودن منى خارج شدن از خود شخص است پس اگر منى مرد از زن (بعد از آن كه همسر غسل جنابتش را كرده ) بيرون بيايد غسل ديگرى بر زن واجب نمى شود مگر آنكه زن يقين كند كه منى خودش با منى شوهرش آميخته است . و منى اگر شناخته شد كه منى است اشكالى نيست و اگر شناخته نشد راه شناختنش ‍ براى يك فرد سالم اين است كه ببيند اگر با سرعت بيرون مى آيد و هنگام بيرون آمدنش احساس لذت مى كند و بعد از آن احساس سستى در بدن خود مى نمايد آن مايع منى است پس علامت منى در شخص سالم آن است كه همه اين سه علامت را دارا باشد.
و اما در شخص مريض و در زنها عموما ظاهر اين است كه علامت دوم كافى باشد يعنى همين كه درهنگام بيرون آمدنش احساس لذت كند كافى است و سزاوار است اين دو طائفه و مخصوصا زنان احتياط را ترك نكرده بعد از غسل وضوء نيز بگيرند مگر آنكه قبلا وضوء داشته باشند بلكه نزديكتر به احتياط اين است كه اگر هر سه علامت را مشاهده نكردند اگر قبل از خروج اين مايع حدث اصغر داشته اند يعنى وضوء نداشته اند هم غسل كنند و هم وضوء بگيرند و اگر وضوء داشته اند تنها غسل كنند.
سبب دوم جنابت جماع كردن است هر چند كه منى خارج نشود و اين عمل وقتى محقق مى شود كه حشفه مرد در قبل و يا دبر زن پنهان شود و اگر حشفه مرد بريده جماع او به اين محقق ميشود كه از باقيمانده مقدارى كه مسماى دخول عمل بيايد داخل شود كه پس از تحقق جماع جماعت هم براى مرد محقق مى شود و هم براى زن حال چه اينكه يكى از اين دو تن صغير و مجنون باشد يا نه و در نتيجه غسل بر آن دو، يعنى صغير و مجنون واجب است البته وقتى كه شرائط تكليف را دارا شده اند و غسل بچه مميز صحيح است و اگر غسل كند حدث جنابتش برطرف مى شود.
مساءله 2 - اگر در جامه خود منى ببيند و يقين كند كه از خود اوست و نيز يقين كند كه بعد از جنابت غسل نكرده واجب است هر چند نمازى كه بعد از آن جنابت خوانده قضاء كن و اما نمازهائى كه شك دارد در اين كه قبل از جنابت خوانده و يا بعد از آن قضائش واجب نيست و اگر بداند كه منى از خود اوست اما نداند از جنابت سابق است كه غسل آن را كرده يا از جنابت ديگرى است كه غسلش را نكرده ظاهرا غسل بر او واجب نيست هرچند كه غسل كردن به احتياط نزديك تر است .
مساءله 3 - اگر منى از جاى خود حركت كند چه در خواب يا بيدارى مادام كه بيرون نيامدهه غسل واجب نمى شود بنابراين اگر بعد از دخول وقت نماز بوده و آبى براى غسل كردن ندارد حبس و خوددارى از بيرون آمدنش ‍ واجب نيست هرچند كه با ضرر نداشتن حبس مساءله خالى از تاءمل نيست بنابراين اگر منى بيرون آمدبايد براى نماز تيمم كند بله اگر چيزى كه با آن تيمم كند نداشته باشد بعيد نيست در صورتى كه ضرر نداشته باشد جلوگيرى از بيرون آمدنش واجب باشد البته اين وقتى است كه طاهر باشد و بيرون آمدن منى طهارتش را بشكند و نيز جائر است جنب كردن خود به اختيار بعد از دخول وقت با جماع كردن با همسر به منظور لذت بردن و براى كسى كه آب براى غسل ندارد ولى خاك يا چيزى كه آن تيمم كند دارد بخلاف كسى كه نه آب دارد و نه چيزى كه با آن تيمم كند كه در اين صورت جنب كردن خود جائز نيست و اما اگر بخاطر غير از لذت جماع كند و تمكن از غسل نداشته باشد جواز آن محل تاءمل است هرچند كه بعيد نيست .