مقام معظم رهبري(مدظله العالي): رهاسازي فرهنگ اصلاً جايز نيست‏

۱۳۹۴/۱۰/۱۰

فرازی از نور به ‏بهانه سالروز اجراي توطئه استعماري كشف (حذف) حجاب
به دستور رضاخان پهلوي
مقام معظم رهبري(مدظله العالي):
رهاسازي فرهنگ اصلاً جايز نيست‏
********** كشف حجاب؛ سوغات رضاخان قلدر از غرب!
رضاخان قلدر وقتي خواست از غرب براي ما سوغات بياورد، اولين چيزي كه آورد، عبارت از لباس و رفع حجاب بود؛ آن‏هم با زور سر نيزه و همان قلدريِ قزّاقيِ خودش! لباسها نبايد بلند باشد، بايد كوتاه باشد، كلاه بايد اين‏طوري باشد، بعد همان را هم عوض كردند، اصلاً بايد كلاه شاپو باشد! اگر كسي جرأت مي‏كرد غير از كلاه پهلوي - كلاهي كه آن موقع با اين عنوان شناخته مي‏شد - كلاه ديگري سرش بگذارد، يا غير از لباس كوتاه چيزي بپوشد، بايد كتك مي‏خورد و طرد مي‏شد. اين ‏چيزها را از غرب گرفتند! زنها حق نداشتند حجابشان را حفظ كنند، نه فقط چادر - چادر كه برداشته شده بود - اگر روسري هم سرشان مي‏كردند و مقداري جلوي چانه‏شان را مي‏گرفتند، كتك مي‏خوردند! چرا؟ براي اين‏كه در غرب، زنها سربرهنه مي ‏آيند! اين‏ها را از غرب آوردند.(1)
********** كشف حجاب؛ فاضلاب مدرنيته‏
اروپايي ها - فاتحان جنگ بين ‏الملل اول - وقتي حكومت بزرگ (امپراتوري عثماني) را متلاشي كردند، به اين اكتفا نكردند كه حكومت را زايل كنند، از ملت ها انتقام (گرفتند) و آن‏ها را تحقير كردند!
آن روزي كه به‏اصطلاح، موج مدرنيته را وارد اين منطقه كردند، در واقع بايد گفت فاضلاب هاي مدرنيته را به اين منطقه فرستادند، علم و ابتكار و اختراعات جديد و پيشرفت فكري و دانشگاه هاي پيشرو را كه به كشورهاي الجزاير و مصر و عراق و بقيه مناطق تحت استعمار نياوردند، اول چيزي كه آوردند، ابتذال فرهنگي و كشف حجاب و كالاهاي مصرفي پسمانده را آوردند، يا حداكثر نظامهاي نسخ‏شده درجه دو و سه آموزش و پرورش خود را آوردند، يعني مردم را از همه جهت تحقير كردند.(2)
********** كشف حجاب؛ راه آسان مبارزه با اديان‏
در هرجامعه‏اي، راه مبارزه ساده و آسان با اديان اين است كه راه عنان ‏گسيختگي و مهارگسيختگي شهوات را باز كنند. در ايران، اين‏كار را شروع كردند. يكي از راههايش - كه جزو مهم‏ترين كارها بود - كشف حجاب بود. يكي ديگر از راههايش، رواج مي‏خوارگي بود كه اين‏كار را انجام دادند. كار ديگر اين بود كه رابطه محدود زن و مرد را بشكنند.(3)
********** كشف حجاب؛ مقدمه حذف عفت‏
طبق نقشه دشمنان اسلام و ايران، به كمك روشنفكران آن روز متصل به دربار پهلوي، تصميم گرفتند كه زن ايراني را از دايره عفاف و حجاب خود بيرون كنند و اين نيروي عظيم ايماني را كه به بركت عفاف، زن همواره در جوامع مسلمان وجود داشته است، نابود كنند و بر باد بدهند.
يكي از جنايات بزرگ رژيم طاغوت، همين مسأله هفده دي است. كشف حجاب، از بين‏بردن آن حايل و فاصله‏اي كه در اسلام، ميان دو جنس قرار داده شده است - كه اين براي سلامت زن و سلامت مرد است، براي سلامت جامعه است - تا همان بلايي كه بر سر زن در جوامع غربي آمد، بر سر زن مسلمان ايراني بياورند. اين اقدام را با چماق، رضاخان در داخل كشور انجام داد.
زن غربي با ورود در منجلاب فساد، دستاوردش نابودي خانواده بود. اينجور نبود كه زن با برداشتن حجاب در ميدان علم يا در ميدان سياست يا در ميدان فعاليتهاي اجتماعي پيشرفت كند، همه اين‏ها با حفظ حجاب و عفت ممكن بود و ما در نظام اسلامي اين‏را تجربه كرديم. برداشتن حجاب، مقدمه‏اي براي برداشتن عفت بود، براي برداشتن حيا در جامعه اسلامي بود، براي سرگرم‏كردن مردم به عامل بسيار قوي و نيرومند جنسي بود، براي اين‏كه از همه كارهاي ديگر بمانند.(4)
********** كشف حجاب؛ آزادي مرد، نه آزادي زن‏
همان‏ تربيت غلط غربي موجب شد كه در دوران حكومت طاغوت در اين كشور، زنان به آرايش، تجملات، زينتهاي بي‏خودي، تبرج و خودنمايي تمايل پيدا كنند. اين يكي از نشانه‏هاي مردسالاري است. يكي از نشانه‏هاي مردسالاري غربيها همين است كه زن را براي مرد مي‏خواهند، لذا مي‏گويند زن آرايش كند تا مرد التذاذ ببرد! اين مردسالاري است، اين آزادي زن نيست، اين در حقيقت آزادي مرد است. مي‏خواهند مرد آزاد باشد، حتي براي التذاذ بصري، لذا زن را به كشف حجاب و آرايش و تبرج در مقابل مرد تشويق مي‏كنند. البته اين خودخواهي را بسياري از مردان در جوامعي كه از دين خدا بهره ‏مند نبودند، از دورانهاي قديم هم داشتند، امروز هم دارند، غربيها هم مظهر اعلاي اين بودند.(5)
********** علت مخالفت غرب با حجاب زنان‏
از نظر غرب، علت اين‏كه شما نبايد توي چادر باشيد، نبايد حجاب داشته باشيد، اين نيست كه آزاد باشيد. شما داريد مي‏گوئيد: من با حجاب هم آزادي دارم. او چيز ديگري مورد نظرش است، زن را براي نوازش چشم مرد، براي بهره‏وري نامشروع مرد مي‏خواهند به شكل خاصي در جامعه ظاهر بشود. اين بزرگترين اهانت به زن است، حالا ولو با چندين لفّاف تعارف‏آميز، اين‏را بپوشانند و اسمهاي ديگري رويش بگذارند.(6)
********** لزوم احياكردن ارزش هايي همچو حجاب‏
بايد مسائل ارزشي اسلام در جامعه ما احياء بشود، مثلا مسأله حجاب، يك مسأله ارزشي است. مسأله حجاب، مسأله‏اي است كه اگرچه مقدمه‏اي است براي چيزهاي بالاتر، اما خود يك مسأله ارزشي است. ما كه روي حجاب اين‏قدر مقيديم، به‏خاطر اين است كه حفظ حجاب به زن كمك مي‏كند تا بتواند به آن رتبه معنوي عالي خود برسد و دچار آن لغزشگاه هاي بسيار لغزنده‏اي كه سر راهش قرار داده‏اند، نشود.(7)
********** جايزنبودن رهاسازي فرهنگ در نظام اسلامي‏
هر كشوري يك اصولي دارد كه اين اصول بايد مراقبت بشود و دستگاه‏هاي حاكميّتي بايد اين اصول را رعايت كنند؛ رودربايستي ندارد. اگر چنان‏چه مي‏بينيد فلان تئاتر، فلان فيلم، فلان كتاب، فلان نشريّه با مباني انقلاب و مباني اسلام مخالف است، جلويش را بگيريد و با آن برخورد بكنيد. حالا چگونه برخورد بكنيد، آن يك بحث ديگر است، آن مربوط به دستگاه‏ها است و نگاه كنيد ببينيد مقرّراتتان چه مي‏گويد؛ لكن رودربايستي نكنيد و اين‏را صريح بگوييد. رهاسازي فرهنگ اصلاً جايز نيست. مديريّت فرهنگ يك كار بسيار لازم است و مديريّت هم بايد بر مبناي شعارهاي انقلاب و مباني انقلاب باشد، يعني مراقبت بشود آنچه اصل است، اين است كه مباني انقلاب و مباني استقلال كشور امام و مانند اين‏ها بايد محفوظ باشد.(8) 2

فرازهايي از فرمايشات رهبر حكيم انقلاب:
1) 12/2/1380
2) 12/8/1380
3) 28/9/1369
4) 19/10/1386
5) 30/7/1376
6) 28/7/1388
7) 4/10/1370
8) 4/6/1394