به‏ مناسبت سالروز حماسه مردم در سال 1388؛روزميثاق امت با ولايت

۱۳۹۴/۱۰/۳

به‏ مناسبت سالروز حماسه مردم ايران در سال 1388؛ روز بصيرت و ميثاق امت با ولايت
مقام معظم رهبري(مدظله العالي):
9 دي؛ سيلي محكم ملت بر منحرف ‏كنندگان مسير حركت اسلامي‏
***** اهميت بصيرت و لزوم برخوداري آن‏
بارها من عرض كرده‏ ام اين‏ هايي كه بصيرت ندارند - مثل اين بيچاره ‏هايي كه در فتنه گرفتار شدند - مثل كساني ‏اند كه در تاريكي شب، در مه غليظ، در غبار مي‏خواهند مخالفي را، دشمني را بزنند؛ نمي‏داند دشمن كجا است؛ يكي از اوّلين شرايط جنگهاي نظامي، اطّلاعات است؛ برويد اطّلاع كسب كنيد و ببينيد دشمن كجا است. اگر بدون اطّلاع رفتيد، شما ممكن است جايي را بزنيد كه دوست آنجا است؛ كسي را بزنيد كه با شما دشمن نيست و به دشمن كمك كنيد؛ گاهي اين‏جوري مي‏شود.
بعضي‏ها احساس مسؤوليّت داشتند در دوران مبارزات امّا نمي ‏فهميدند اين ‏را كجا خرج كنند؛ جايي خرج مي‏كردند كه به ضرر حركت عظيم مبارزاتيِ امام بزرگوار بود؛ بعد از انقلاب هم همين‏ جور؛ تا امروز هم همين‏ جور است. بعضي‏ ها احساس دارند، احساس مسؤوليّت مي‏كنند، انگيزه دارند امّا اين ‏انگيزه را غلط خرج مي‏كنند؛ بدجايي خرج مي‏كنند؛ اسلحه را به آنجايي كه بايد، نشانه نمي‏گيرند؛ اين بر اثر بي‏بصيرتي است.(1)
***** معناي بصيرت‏
(بصيرت) يعني شناخت زمان، شناخت نياز، شناخت اولويّت، شناخت دشمن، شناخت دوست، شناخت وسيله‏اي كه در مقابل دشمن بايد به‏كار برد؛ اين شناخت‏ ها؛ بصيرت است. هميشه با يك سلاح نمي‏شود مبارزه كرد. در همه ميدانها با يك سلاح نمي‏شود رفت. كدام سلاح را به كار بيندازيم؟ دشمن كجا است؟(2)
***** علت لغزيدن خيلي‏ها در فتنه 88
خيلي‏ها در اين حوادثي كه در همين فتنه سال 88 اتّفاق افتاد لغزيدند؛ آدمهاي بدي نبودند، (امّا) لغزيدند؛ به‏ خاطر كم‏بودن بصيرت. شما وقتي مي‏بيني كه يك نفري مي‏گويد: «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است»، بايد چه‏ كار كني؟ شما كه معتقد به نظامي، شما كه جانت را حاضر شدي براي نظام و براي حفظ نظام بدهي، تا مي‏بيني يك عدّه‏اي دارند اين‏ جوري شعار مي‏دهند، بايد چه ‏كار كني؟ اين، نبودن بصيرت است؛ ملتفت‏ نشدن به وظيفه در لحظه لازم است.(3)
***** قبولي مردم و مردودي بعضي خواص
به نظر من مردم در اين امتحان برنده شدند، نمره قبولي گرفتند. حضور عظيم مردم، يك امتحان عظيمي بود كه آن‏ها را سرافراز كرد. بسياري از آحاد مردم، از جريانهاي سياسي، طبق وظيفه‏ شان عمل كردند. بعضي از خواص هم البته مردود شدند. اين انتخابات بعضي‏ ها را مردود كرد. برخي از جوانان ما كه با صداقت، با سلامت وارد ميدان وظيفه مي‏شوند، به ‏رغم هوشياري‏ هايشان، در مواردي اشتباه كردند. بسياري از جوانان اين كشور هم با همان ايمان، با همان صداقت، حركت درستي كردند. به كسي اعتقاد پيدا كردند، به او رأي دادند؛ يا آن كس رأي آورد يا نياورد. ملاك اين نيست. ملاك اين است كه انسان عقيده‏اي پيدا كند، هوشيارانه، از روي احساس وظيفه، احساس تكليف، وارد ميدان اين عمل سياسي و حركت سياسي بشود. بعد هم همه تسليم قانون باشند. اكثر قاطع ملت ما - از جوانها، از نخبگان، از توده عظيم مردم - در اين رديف قرار گرفته‏اند و در اين امتحان مقبول شده ‏اند. يك عده هم البته فريب خوردند.(4)
***** گناه بزرگ فتنه‏گران در خوشبينانه‏ترين حالت‏
گناه بزرگ فتنه‏ گران در سال 88 اين بود كه اگر خوشبينانه نگاه كنيم و بگوئيم اين‏ها يك شبه ه‏اي، خدشه‏اي در ذهنشان بود، اين خدشه را به‏ صورت ايجاد چالش براي نظام اسلامي مطرح كردند. اين گناه بزرگ، قابل اغماض هم نيست؛ آثار آن هم همچنان در جامعه ما موجود است.(5)
***** فتنه‏ گران 88؛ يا ضدانقلاب صريح يا جاهلان لجوج‏
امروز معلوم شده است كه آن كساني‏كه در مقابل عظمت ملت ايران، در مقابل كار بزرگ ملت ايران در انتخابات ايستادند، آن‏ها بخشي از ملت نيستند؛ افرادي هستند يا ضدانقلاب صريح، يا كساني‏كه بر اثر جهالت خود، بر اثر لجاجت خود، كار ضدانقلاب را مي‏كنند؛ ربطي به توده مردم ندارند. توده مردم راه خود را ادامه مي‏دهد؛ راه خدا را، راه اسلام را، راه جمهوري اسلامي را، راه پياده ‏كردن احكام الهي را، راه رسيدن به عزت و استقلال در پناه اسلام را.(6)
***** سوءاستفاده دشمن از انسانهاي بي‏ بصيرت‏
گاهي انسان صادق‏ النّيّه به‏ خاطر عدم بصيرت، داخل نقشه دشمن كار مي‏كند؛ اين اتّفاق افتاد. يك مثال واضحش، مسأله سوريه است. وقتي‏كه در تونس، در مصر با شعارهاي اسلامي، حكومتهاي طاغوتي سرنگون شدند، بلافاصله آمريكايي‏ ها و عوامل اسرائيلي درصدد برآمدند كه از اين فرمول براي نابودكردن دولتهاي مقاومت و كشورهاي مقاومت استفاده كنند، (لذا) رفتند سراغ سوريه؛ يك عدّه مسلمان ساده و بي ‏بصيرت در اين نقشه قرار گرفتند، كار سوريه را به آنجايي رساندند كه مشاهده مي‏كنيد چهار پنج سال است يك كشور را دچار يك چنين تلاطمي كردند كه معلوم هم نيست كِي تمام بشود؛ اين كاري بود كه دشمن كرد و مسلمان ساده ‏لوح هم در نقشه دشمن قرار گرفت و جدول دشمن را پر كرد. اين اتّفاق در موارد زيادي مي ‏افتد.(7)
***** دهن ‏كجي برخي نسبت به اصل طرح «بصيرت»!!
حالا ما چند سال پيش در قضيّه فتنه گفتيم بصيرت. بعضي دهن‏كجي كردند كه بصيرت! بله، بصيرت؛ بصيرت كه نبود، هرچه كه مسؤوليّت و انگيزه بيشتر باشد، احساس بيشتر باشد، خطر بيشتر است؛ اطميناني ديگر نيست به اين آدم بي‏ بصيرت و بدون روشن ‏بيني كه دوست را نمي‏ شناسد، دشمن را نمي‏شناسد و نمي‏فهمد كجا بايد اين احساس را، اين نيرو را، اين ‏انگيزه را خرج كند؛ امر به معروفش هم اشتباهي درمي ‏آيد، جهادش هم اشتباهي درمي‏ آيد، امرِ مورد اهتمامش هم دچار خطا مي‏شود و به كج ‏راهه مي‏افتد.(8)
***** نقش بصيرت مردم در خنثي‏شدن فتنه‏88
در فتنه سال 88، دست قدرت الهي بود؛ مردم بيدار شدند، مردم وارد صحنه شدند و يك حركت عظيم را خنثي كردند.(9) اگر خداي متعال به اين ملت كمك نمي‏كرد، گروه‏هاي مردم به جان هم مي‏افتادند، مي‏دانيد چه اتفاقي مي‏افتاد؟ مي‏بينيد امروز در كشورهاي منطقه، آنجاهائي كه گروه‏هاي مردم مقابل هم قرار مي‏گيرند، چه اتفاقي دارد مي ‏افتد؟ كشور را لب يك چنين پرتگاهي بردند؛ خداوند نگذاشت، ملت هم بصيرت به ‏خرج دادند.(10)
***** ايستادگي ملت در مقابل فتنه ‏هاي شبيه 88
در سال 88 يك عده‏اي سعي كردند انتخابات را مظهر اختلافات وانمود كنند، جنجال سياسيِ طبيعيِ انتخابات را تبديل كنند به يك فتنه كه البته ملت ايران در مقابلش ايستاد و هر وقت هم شبيه آن اتفاق بيفتد، ملت در مقابل آن خواهد ايستاد.(11) هر فتنه‏ اي در مقابل حق، در مقابل ملت هوشيار از بين خواهد رفت؛ گرد و غبار فرو خواهد نشست. هميشه همين‏جور است.(12)
***** لطف خدا در گرو ايستادگي و بصيرت‏
رحمت الهي، بي‏سبب و بدون جهت به كسي، به ملتي، به امتي، به كشوري داده نمي‏شود. در دعا مي‏خوانيم كه «اللّهمّ انّي اسئلك موجبات رحمتك». ما بايستي موجبات رحمت را فراهم كنيم، آن‏وقت باران فياض و سيل‏آساي رحمت و فضل الهي بر سر ما خواهد باريد.(13)
اگر ايستاديد - همچنان كه تا امروز ايستاده‏ايد - و متكي به خدا و دين خدا بوديد، قطعاً پيروز مي‏شويد، اما اگر ما نايستيم، اگر به شرايط لازمِ يك مبارزه با اين عظمت توجه نكنيم، معلوم است كه خداي متعال به ملتهاي تنبل، به ملتهاي سرگرم مسائل حقير، توجهي نمي‏كند. لطف خدا، عنايت خدا، پشتيباني خدا شامل ملتهايي مي‏شود كه بايستند، بفهمند، بصيرت داشته باشند، تشخيص بدهند، حركت كنند.(14)
لزوم شناخت صحنه داخلي كشور
اين جمله اميرالمؤمنين(ع) را من بارها در سخنراني‏ها گفتم: «الا وَ لايَحمِلُ هَذَا العَلَم اِلّا اَهلُ البَصَرِ و الصَّبر»؛ اوّل اهل بَصَر، كساني‏كه ديد درستي دارند، بصيرت دارند، صحنه را مي‏ فهمند. بصيرت را روزبه ‏روز بايد زياد كرد، صحنه داخلي را بشناسيم، بدانيم الان در داخل چه دارد مي‏گذرد، كجاها است كه انسان گاهي حضور دشمن را احساس مي‏كند، كجاها است كه مي‏تواند انسان در آنجا با خاطر جمع، با دل آرام حركت بكند. بصيرت؛ جايگاه خودمان را در دنيا بشناسيم؛ ما كجاييم امروز؟ بصيرت اين است كه انسان بداند، اين حقايق را درك كند، جايگاه خودش را، جايگاه كشورش را، جايگاه ملّتش را، جايگاه منطق انقلاب را، جايگاه آن خطّ مستقيم و صراط مستقيمي كه امام(ره) در كشور ترسيم كرد؛ جايگاه اين‏ها را بداند؛ اين، بصيرت است.(15)
9 دي؛ سيلي محكم ملت بر...
اميد بسته بودند بلكه بتوانند نسل دوّم و سوّم انقلاب را روي‏گردان كنند، نتوانستند. نسل سوم انقلاب را نتوانستند از انقلاب روي‏گردان كنند. نهم دي را همين جوانها، همين نسل سوّم انقلاب به‏راه انداختند؛ آن حادثه عظيم را به‏ وجود آوردند؛ آن سيلي محكم را به‏ صورت كساني نواختند كه سعي‏شان اين بود كه مسير حركت اسلامي را با ايجاد فتنه منحرف بكنند؛ اين‏كار را چه كسي كرد؟ جوانها كردند، نسل سوّم انقلاب كردند.(16)
9 دي؛ تجلي روح ديانت حاكم بر دلها‏
حضور عظيم و خروشان مردمي در 9 دي 88، تجلّي بارزي از هويت و ماهيت انقلاب، يعني روح ديانت حاكم بر دل‏هاي مردم بود.(17)