فرازی از نور- به ‏مناسبت آغاز هفته دولت‏

۱۳۹۴/۵/۳۰

به ‏مناسبت آغاز هفته دولت‏
مقام معظم رهبري(مدظله العالي) :
بايد با عزم راسخ و جدّي،به ‏دنبال تحقق اقتصاد مقاومتي باشيم‏

* كار و مديريت جهادي و اجتناب از حواشي‏
ما آمده‏ ايم خدمت كنيم به مردم و هيچ‏ چيز نبايد ما را از اين وظيفه غافل كند. البتّه ما هر كداممان دلبستگي هايي داريم، سليقه‏ هايي داريم؛ در زمينه سياسي، در زمينه مسائل اجتماعي، دوستي‏ هايي داريم، دشمني‏ هايي داريم، اين‏ها همه حاشيه است؛ متن عبارت است از خدمت؛ نبايد بگذاريم اين حواشي بر روي اين متن اثر بگذارد.
در زمينه خدمت، كار را بايد جهادي كرد؛ جهادي به‏ معناي بي ‏قانوني نيست. كار جهادي يعني از موانع عبوركردن، موانع كوچك را بزرگ نديدن، آرمانها را فراموش ‏نكردن، جهت را فراموش ‏نكردن، شوق به كار؛ اين كار جهادي است.
ما احتياج داريم به مديريّت جهادي. هرجا به مديريّت جهادي تكيه كرديم، موفّق شديم. مديريّت جهادي ممكن است يك وقت هايي پِرت هم داشته باشد، امّا پيشرفت خواهد داشت و كار را پيش خواهد برد. تكيه به قدرت الهي، توكّل به خداي متعال، كار را با تدبير و عقلانيّت، امّا با عزم راسخ، بدون ‏ترديد و بدون ‏ترس از جوانب پيش بردن؛ اين مديريّت جهادي است.
* پرهيز از دوقطبي‏ كردن جامعه‏
جناح ‏بندي‏هاي سياسي اشكالي ندارد، اما نبايد جامعه را به دو قطب تبديل كرد، زيرا اين‏كار موجب دل‏زدگي و خستگي مردم و شكننده ‏شدن محيط جامعه مي‏شود.

* عبور از جناح‏ بندي‏ ها و رعايت خطوط قرمز
علائق اعضاي دولت به برخي جناح‏هاي سياسي اشكالي ندارد، اما دولت و اعضاي آن نبايد اسير جناح‏بندي‏ها شوند. در موضوع جناح‏ بندي‏ هاي سياسي همواره تأكيد بر رفاقت و اُنس با يكديگر است، اما در برخي موارد هم مسأله متفاوت است و بايد حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعايت شوند.
مسأله فتنه و فتنه‏گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است كه آقايان وزرا بايد همان‏گونه كه در جلسه رأي اعتماد خود بر فاصله ‏گذاري با آن تأكيد كردند، همچنان بر آن پايبند باشند.

* سعه صدر در قبال انتقادهاي منصفانه‏
آقاي رئيس‏ جمهور از برخي انتقادها ناراحتند كه البته در برخي موارد هم واقعاً حق با ايشان است و برخي انتقادها، تند و گاهي غير منصفانه هستند.
براي شنيدن نقد، سينه گشاده و روي باز و گوش شنوا داشته باشيد. هيچ ضرر نمي‏ كنيد از اين‏كه از شما انتقاد كنند. البته اين انتقادهايي كه مي‏شود، همه يك‏جور نيست؛ بعضي‏ها به قصد اصلاح نيست؛ بلكه به قصد تخريب است، ليكن در كنار اين‏ها، نقد هم وجود دارد؛ نقدهاي مصلحانه، خيرخواهانه. گاهي از سوي دوستان شما است، گاهي حتي از سوي كساني است كه دوست شما و طرفدار شما هم نيستند. شايد در خلال اين نقدها حرفي وجود داشته باشد كه به درد ما بخورد و بايد به هر حال با سعه صدر برخورد بشود.

* انصاف در انتقاد از اقدامات دولت‏هاي قبل‏
همواره دولت‏ها نسبت به دوره‏هاي گذشته خود منتقد بوده‏اند كه ايرادي هم ندارد، اما اين انتقاد نبايد حالت اغراق‏ آميز و تخريب پيدا كند، زيرا در روحيه مردم تأثير بد مي‏گذارد و آنان را نسبت به آينده نيز نامطمئن مي‏كند.
اگر در اين اظهارنظرها بي ‏انصافي شود، قطعاً در آينده نيز نسبت به عملكرد ما هم بي ‏انصافي خواهد شد. اگر برخي سياست‏ها يا عملكردهاي دوره گذشته را قبول نداريم، بهترين شيوه، اصلاح آن در عمل است و اين روش بهتر از اظهار نظر است.

* موضع‏گيري صريح در مسائل بين‏ المللي‏
موضع‏ گيري صريح و قاطع در مسائلي همچون فلسطين، رژيم صهيونيستي، غزه، سوريه، عراق، تكفيري ‏ها و دخالت ‏هاي آمريكا، به نفع نظام جمهوري اسلامي است و منافاتي هم با زبان ديپلماسي و مذاكره ندارد.
موضع‏ گيري صريح و شفاف در خصوص اين مسائل، شاكله كلي نظام اسلامي و عقبه راهبردي نظام در ميان ملت‏ها را حفظ خواهد كرد.

* تكيه بر توان داخل و حمايت از توليد
كليد رونق اقتصادي كه مورد تأكيد رئيس‏ جمهور محترم نيز است، مسأله توليد است. بايد با استفاده از ظرفيت‏هاي فراوان داخلي، توليد را به حركت درآورد تا رونق اقتصادي و افزايش صادرات غير نفتي محقق شود.
اجراي سياست‏هاي اقتصاد مقاومتي براي بالفعل‏ كردن ظرفيت‏هاي داخلي و به حركت درآوردن توليد، بسيار مهم (است). دولت بايد بسته سياست‏هاي اقتصادي خود را با سياست‏هاي اقتصاد مقاومتي تطبيق دهد و مواردي را كه غير منطبق با اين سياست‏ها است، حذف كند.
آنچه ما لازم است در زمينه مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتي انجام بدهيم، يكي عزم راسخ است؛ بايستي با عزم جدّي دنبال اين باشيم كه اقتصاد مقاومتي را به‏معناي واقعي كلمه در داخل تحقّق ببخشيم.